PC Press video: SAP – Efikasnije poslovanje uz AI
Kompanija SAP je sredinom septembra u Beogradu održala godišnji forum za korisnike i partnere iz regiona Zapadnog Balkana pod nazivom „Rise with SAP“, na kojem su predstavljene najnovije tehnologije i ideje zahvaljujući kojima poslovanje postaje održivo, odgovorno i profitabilno. Iskoristili smo ovu priliku da porazgovaramo sa Markom Rabenom, CTO u SAP-u za MEE region, o primeni veštačke inteligencije na biznis rešenja.
Gospodine Raben, već 22 godine ste u SAP-u. Kako se u tom dugom periodu SAP menjao i kako je evoluirao vaš pogled na primenu ove tehnologije?
Ako moram jednostavno da odgovorim, rekao bih da su ljudi dvadeset godina radili s tehnologijom ili čak za tehnologiju, a sada tehnologija stvarno radi za nas. Različite stadijume je prošla, a veoma važan korak bila je SAP HANA kao tehnološka platforma i ERP koji je spojio analitički i operacioni aspekt poslovanja i, naravno prebacivanje poslovanja u cloud. To je omogućilo nove funkcionalnosti, brže i efikasnije inovacije, koje sada ne moraju da budu velikog obima da bi poslovanju donele značajne koristi. Živimo i radimo u vremenu generativne veštačke inteligencije, koja je sastavni deo naših aplikacija. Ona nam omogućava poslovne uvide na osnovu jednostavnih upita, što će potpuno promeniti način na koji koristimo tehnologiju i pomoći nam da se fokusiramo na biznis.
Kako SAP pomaže kompanijama da prođu kroz sve izazove digitalne transformacije?
Digitalna transformacija počinje s premisom da nije svaka kompanija ista, ne pripadaju sve istoj industriji, nemaju istu istoriju poslovanja, pa ni iste poslovne ciljeve i potrebe, dakle postoje velike razlike među korisnicima. Zato digitalnu transformaciju treba započeti utvrđivanjem situacije i potreba. Jedan od mogućih pristupa je SAP Signavio rešenje koje omogućava pregled procesa, tako da korisnik ima gotovo „rendgenski“ snimak svog poslovanja. Korišćenjem ovog rešenja dobijaju se veoma konkretni uvidi u mogućnosti za optimizaciju i unapređenje poslovanja.
Kako izgleda profil firme koja je potencijalni korisnik SAP-a? Kolika je to firma i koje izazove poslovanja nova tehnologija treba da joj reši?
Ne postoje dva ista korisnika. Naša rešenja koriste kompanije raznih industrija i različitih veličina. Podjednako smo prisutni u gigantskim korporacijama kao i u malim i srednjim preduzećima. SAP nije fokusiran samo na jednu nišu, već pružamo uslugu svima. Važno je naglasiti da imamo korisnike s kojima radimo tri ili četiri decenije, ali i one koji sada prvi put implementiraju SAP rešenje. Zahvaljujući našem iskustvu i velikom ekosistemu, mi nismo samo vendor poslovnog softvera već i poslovni partner u odgovaranju na nove izazove.
Poznat je vaš Roadshow gde dolazite kod korisnika. Šta prvo kažete kada nekom klijentu treba objasniti prednosti primene SAP-a?
Prednosti SAP rešenja je jednostavno razumeti, jer se uvek kreću u dva pravca. Jedan pravac je korišćenje SAP tehnologije da se poslovanje standardizuje i bude efikasnije, da se smanje troškovi i postane kompetitivno zahvaljujući dobroj kontroli.
Druga strana medalje je diferencijacija, korišćenje SAP tehnologije za kreiranje novih biznis modela, iskorišćavanje mogućnosti da svojim klijentima date personalizovano korisničko iskustvo, ili pak da SAP tehnologiju ugrađujete u proizvode i servise koje pružate svojim klijentima. Dakle, prednosti SAP rešenja su uvek na ta dva nivoa, povećanje efikasnosti ili mogućnost za stvaranje novog biznis modela.
Vi ste Chief Technology Officer (CTO) za region Srednje i Istočne Evrope. Kakve su poslovne karakteristike tog regiona?
Naš region Srednje i Istočne Evrope čine DAH regija (Nemačka, Austrija, Švajcarska) i sve zemlje Istočne Evrope, i vidljive su razlike od zemlje do zemlje. Naši korisnici u Nemačkoj su i male kompanije i velike korporacije, dok u Austriji imamo najviše kompanija srednje veličine, a ipak nam iskustvo pokazuje da su izazovi s kojima se suočavaju prilično slični. Tu se vraćamo ponovo na pitanje možemo li da pomognemo standardizaciju ili diferencijaciju poslovanja. Dakle, nije važno odakle je korisnik, već da razumemo tog korisnika, njegov položaj i u čemu leži vrednost njegovog biznisa, a ne da pokušavamo da generalizujemo celu zemlju ili ceo region.
Kako se SAP prilagođava konkretnim zahtevima korisnika, koliko je tako prilagođavanje efikasno i kakve troškove donosi?
Za SAP je veoma važna bliskost sa korisnicima. Kroz fokus-grupe spajamo korisnike i naše razvojne timove kako bismo otvorili prostor za efikasno dogovaranje i direktan uticaj korisnika na ono što razvijamo. Brojni su pozitivni aspekti te saradnje. Na primer testiranjem rešenja u fazi razvoja, na sopstvenim podacima, korisnici nam pružaju povratne informacije bitne za potpunu finalizaciju rešenja pre njegovog puštanja na tržište. Težimo bliskoj saradnji, jer to je veoma važno za bolje korisničko iskustvo.
Svi znamo da čovek stvara tehnologiju, ali da li sada dolazimo u vreme kada će i tehnologija stvarati tehnologiju?
Da, to je istina, tehnologija i znanje kreiraju puno vrednosti. Upravo danas sam u svom izlaganju na
SAP konferenciji u Beogradu pokazao da uz jako jednostavan upit možete da kreirate veoma specifične slike, možemo da komponujemo muziku ili pak da generišemo biznis simulacije. Ishodi koje možemo imati iz „dijaloga“ s tehnologijom su neograničeni i to će fundamentalno promeniti način na koji koristimo poslovne aplikacije i sigurno će učiniti naš biznis mnogo efikasnijim i inteligentnijim.
Koje tehnologije veštačke inteligencije i mašinskog učenja SAP trenutno primenjuje? Šta da očekujemo u godinama koje dolaze?
Mašinsko učenje možete da vidite u gotovo svakoj SAP aplikaciji. Jedan od primera je SAP Concur, gde na osnovu jedne fotografije vašeg hotelskog računa rešenje automatski prepoznaje određene brojeve i oznake i beleži ih u vašem izveštaju troškova. To je tipičan primer mašinskog učenja, tj. nadgledanog učenja, na osnovu označenih podataka. Uz generativnu veštačku inteligenciju podaci ne moraju više biti označeni, jer kao što možemo videti na LLM (Large Language Models) primeru mi ih treniramo na osnovu drugih dostupnih podataka i to je velika promena. Ukratko, već imamo više od 130 scenarija našeg softvera na osnovu mašinskog učenja i kreiramo nova rešenja koja koriste generativnu veštačku inteligenciju.
Korisna adresa: www.sap.com/westbalkans/index.html
Naslov “SAP – Efikasnije poslovanje uz AI” uopšte ne odgovara sadržaju.
Usvaja li to PC Press “clickbait” praksu ?