Škole za 21. vek: Učenici kreiraju bolju budućnost za društvo
Milion učenika je prošlo kroz program „Škole za 21. vek“. Tokom pet godina trajanja regionalnog programa „Škole za 21. vek“, koji je osmislio i sprovodi British Council, a finansirala Vlada Ujedinjenog Kraljevstva, milion učenika uzrasta od 10 do 15 godina širom Zapadnog Balkana usvojilo je i unapredilo veštine kritičkog mišljenja, rešavanja problema i programiranja, u čemu im je pomoglo čak 18.000 obučenih nastavnika i više od 4.000 direktora škola.
U cilju poboljšanja digitalne pismenosti i pripreme đaka za zanimanja budućnosti, školama na teritoriji Zapadnog Balkana je za primene novih veština i tehnika u nastavi donirano više od 100.000 Mikrobit džepnih računara, što je i jedno od najvećih ulaganja u sektor obrazovanja u poslednjih deset godina. Kako se tehnike i veštine iz oblasti kritičkog mišljenja i rešavanja problema, kao i donirani uređaji mogu primenjivati u okviru bilo kog nastavnog predmeta, u gotovo polovini škola obuhvaćenih ovim programom osnovano je skoro 2.000 sekcija za programiranje.
Višenamenska korist
Na ovim sekcijama, učenici se podstiču da osmišljavaju kreativne i inovativne projekte korišćenjem džepnog računara, a nastavnici koji su prošli kroz program ističu da je upotreba Mikrobit tehnologije u različitim predmetima unapredila učenje i kapacitete dece da primećuju veze između različitih predmeta.
Najveća korist za obrazovanje jeste ono što se ističe kao zajedničko velikom broju učenika koji su prošli kroz program „Škole za 21. vek“, a to je vidljivo unapređenje analitičkih veština i kritičkog razmišljanja, kao i veština programiranja. Osobenost ovog programa se ogleda u tome što su i devojčice i dečaci bili jednako uključeni, sa ciljem da se svim učenicima omogući da se bolje pripreme za buduće karijere. Ozbiljan pomak je donela inkluzivna odlika ovog programa te je poboljšanje ovih veština karakteristično i za decu iz ugroženih grupa, naročito među devojčicama nepovoljnijeg socio-ekonomskog položaja, koje ranije nisu bile vične korišćenju digitalnih tehnologija.
Nova motivacija
Nastavnici ističu da je kod učenika primetna i povećana motivacija za obrazovanje i pohađanje škole, posebno među decom s poteškoćama u učenju i decom iz krajnje ugroženih zajednica, čija je motivacija prethodno bila umanjena zbog osećaja isključenosti, nesigurnosti i neravnopravnosti. Deca su razvila društvenu osetljivost i empatiju prema svojim drugarima sa invaliditetom tokom izvođenja zajedničkih projekata. Usled sticanja novih veština i snažnog osećaja napretka i uspeha, deca su osetila i veću želju za učenjem i veće samopouzdanje.
Program „Škole za 21. vek“ uključio je više od 4.000 škola na Zapadnom Balkanu, čime je doneo velike pozitivne promene u obrazovne sisteme u regionu i ukazao na neophodnost razvoja veština za 21. vek kod sve dece.