Tehnološki trendovi i savremeno obrazovanje
Izuzetan napredak veštačke inteligencije u prethodnoj deceniji doprineo je poboljšanju u obrazovnoj sferi na svim nivoima. Poseban progres primećuje se na polju online kurseva, sa akcentom na sve individualnijem pristupu učenju u odnosu na potrebe polaznika i studenata.
Podrazumeva se da će u kvalitetnom obrazovanju uvek učestvovati ljudska bića u svojstvu nastavnika, ali jedan od glavnih izazova za stručnjake predstavlja – kako na najbolji način integrisati napredne AI (Artificial Intelligence) tehnologije s tradicionalnim načinom učenja u učionici.
Roboti kao obrazovna sredstva koriste se u obrazovanju još od ranih 1980‑ih godina. U savremenim osnovnim i srednjim školama možemo prepoznati primenu robota s novim višenamenskim „čulnim“ tehnologijama. Najpopularniji su roboti koji još u ranom uzrastu podstiču decu da kreiraju kodove, poput Ozobota, koga programiraju na osnovu šablona boja da igra i pleše, i Cubeleta, koji uz pomoć robo‑blokova podstiče logičko i deduktivno razmišljanje kod dece. Robot‑ljubimac PLEO rb na zanimljiv način i kroz igru pomaže deci u učenju biologije. Poseban značaj imaju vizuelni programski jezici poput Blocklyja, sa kojim deca na vrlo jednostavan način, već u uzrastu od osam godina, mogu da kreiraju iOS i Android aplikacije koristeći C ili Javu.
U nastavnim programima škola i fakulteta budućnosti očekuje se veća upotreba AI tehnologija, inteligentnih tutora (Intelligent Tutoring Systems – ITS) i online sistema učenja.
Takvi sistemi nastali su iz prvih istraživačkih projekata (npr. Why2‑Atlas) koji su podrazumevali interaktivnu komunikaciju između čoveka i mašine u formi digitalnih „privatnih profesora“. Obrada prirodnog jezika (Natural Language Processing ‑ NLP) i oruđa za procenu znanja radi koocenjivanja eseja u standardizovanom testiranju, koji su razvile kompanije kao što su Educational Testing Service i Pearson, u kombinaciji sa crowdsourcingom, znatno su unapredile online učenje i omogućile nastavnicima da višestruko povećaju svoje učionice. Uz softver i online sisteme kao što su Carnegie Speech ili Duolingo, kroz automatsko prepoznavanje govora (Automatic Speech Recognition ‑ ASR), učenje stranih jezika nikada nije bilo jednostavnije. Sve je intenzivnija saradnja naučnika koji se bave veštačkom inteligencijom i naučnika iz sfere društvenih nauka. Slični tutorski sistemi za edukaciju razvijeni su i na polju prirodnih nauka: matematike (npr. Carnegie Cognitive Tutor), hemije, fizike, geografije, medicinske dijagnostike i dr.
Budućnost u savremenoj učionici
Očekujemo da će studenti u budućnosti biti u mogućnosti da urone u najrazličitije VR scenarije iz većine nastavnih predmeta (poput Stanfordovog Galileo Correspondence Projecta i Kolumbijinog projekta Making and Knowing). Oživljavanjem prošlih i kreiranjem fiktivnih svetova, studenti mogu da ostvare interakciju sa okruženjima i objektima s kojima je teško ostvariti interakciju u realnosti.
Značajnom razvoju na polju analitike učenja doprineli su i data set‑ovi iz sistema za online učenje (MOOC), koji nisu samo korisni za masovnu isporuku već su postali prirodno sredstvo za prikupljanje podataka i eksperimente koji imaju za cilj poboljšanje kvaliteta masovnog učenja.
Pretpostavlja se da će u narednim godinama ekspanziju doživeti online obrazovni sistemi koji podržavaju viši nivo stručnog obrazovanja i celoživotno učenje, namenjeni zaposlenim stručnjacima, kao i ljudima koji menjaju karijeru i kojima je direktna interakcija s predavačima od manjeg značaja. Takvi sistemi za unapređivanje znanja uticaće na ekspanziju profesionalnih kvalifikacija i sertifikacije, koje se u potpunosti mogu steći na osnovu online kurseva.
Dodatno, procene su da, iako formalno obrazovanje neće nestati, online obrazovanje u kombinovanom iskustvu s tradicionalnim učenjem ostvariće ozbiljan udeo učenja na svim nivoima. Posebno u zemljama u kojima je pristup obrazovanju otežan široj populaciji, razvoj online naprednih obrazovnih resursa uz proces učenja koji se prilagođava korisniku trebalo bi da u velikom procentu reši pomenuti problem. U tom smeru očekuje se izuzetno dinamičan razvoj. Stoga, realno izgledaju očekivanja da ćemo za koju godinu prilikom učenja imati pomoć „nastavnika robota“.