Udruženje banaka Srbije: Osvrt na digitalizaciju
Svet oko nas se promenio, menja se kontinuirano i dalje, jer je digitalizacija neizbežna.
Glavni zamajac je iza nas, nije potrebno posebno apostrofirati onaj trenutak u relativno bliskoj prošlosti kada smo hitro i efikasno svi obezbedili mogućnost udaljenog rada od kuće i/ili pristup uslugama i proizvodima elektronskim putem.
Bankarski sektor, kao i Udruženje banaka, zajednička kuća svih banaka Srbije, nisu se izuzeli iz trenda. Naprotiv, put je već bio unapred utabavan.
U Udruženju su godinama aktivni stručni odbori koji se angažovano bave aktuelnim izazovima digitalnog bankarstva i primenama savremenih IT tehnologija. Zajedničkim snagama, u koordinaciji s predstavnicima relevantnih institucija i odgovarajućih službi UBS, sprovode se analize, daju predlozi i realizuju poduhvati od značaja na strateškom, operativnom, ali i internom nivou.
Jednostavno i sigurno
Iz strateški bitnih evaluacija potekla je svojevremeno inicijativa primene instant plaćanja na fizičkim i Web prodajnim mestima, standardizovanom upotrebom QR koda i deep link-a, efektivno realizovana od Narodne banke Srbije, a danas dostupna putem mobilnih aplikacija svih banaka.
Aktivnim participiranjem u projektu realizacije usluge Moji podaci za banku, u sinergiji predstavnika Kabineta predsednika Vlade, Kancelarije za IT i e-Upravu, NBS, banaka i UBS, omogućena je digitalna dostava podataka iz elektronskih evidencija državne uprave bankama, na zahtev klijenta e-građanina, ali je i uspešno sproveden ključan strateški cilj: uspostavljanje uzajamne saradnje osnovnih stubova pokretača digitalne transformacije, državnog sektora na jednoj, i predstavnika privrednog sektora, banaka, na drugoj strani.
Kao operativni odgovor na instrukciju NBS, vezano za propisivanje uslova i rokova za obavljanje procesa refinansiranja kredita kod druge banke, sproveden je razvoj i implementacija novog informacionog sistema na UBS infrastrukturi, dostupnog putem Web aplikacije ili API integracije, baziranog na mikroservisnoj arhitekturi i open source tehnologijama, i predat je na korišćenje svim bankama septembra 2022. godine.
Time je iznova potvrđeno strateško opredeljenje Udruženja u kontekstu prirodnog središnjeg mesta za realizaciju novih IT i digitalnih projekata, kad god postoji potreba banaka za centralizovanim pristupom i standardizacijom, i time ostvarivanja direktnog i konkretnog podsticaja razvoja digitalnog ekosistema bankarskog sektora, ali i šire.
Trenutno su u produkciji Udruženja sledeći informacioni sistemi: Kreditni biro, platni sistemi kliring čekova i kliring direktnih zaduženja, Baza stopa neizvršenja obaveza, interna mreža i sistem za refinansiranje kredita kod druge banke.
Kuda dalje…
Posebna zanimljivost je da je Udruženje banaka, osnovano pre 101 godine, dakle potencijalno vremešno i konzervativno telo, najverovatnije prvo pravno lice u Srbiji koje je u procesu započetom pre pandemije koronavirusom, celokupno interno poslovanje migriralo na privatni cloud, ostvarivši trajno gašenje 15+ servera, povlačenje značajne infrastrukture iz upotrebe i da (istinita!) bajka bude potpuna – višestruko smanjenje troškova. Posledično, zaposleni Udruženja funkcionišu u modernom digitalnom poslovnom i radnom okruženju, sa opcijom rada s bilo kog mesta, u bilo koje vreme, uz uspostavljene sisteme zaštite resursa i sprečavanja gubitka podataka, već izvestan broj godina.
Period oko novogodišnjih praznika obično je vreme svođenja računa i osvrta na postignuto u proteklom periodu. Raznovrsni ciljevi su zacrtani i dostignuti, ali mene uvek više zanima pogled unapred: slagalica digitalne transformacije gledano u širem smislu kroz prizmu open banking-a, digitalnog identiteta, tokenizacije, održivog poslovanja, veštačke inteligencije i mašinskog učenja, uz potencijalnu tehničku standardizaciju tržišta – otvorena je za popunjavanje.
Sintezom pojedinačnih, ali i koordiniranih i zajedničkih doprinosa svih učesnika u kombinovanju elemenata digitalnog (auto-)puta pred nama, ostvaruje se pozitivan uticaj, ne samo na određenu industriju, kao što je bankarska, već i na lično iskustvo pojedinca i društvo u celini, što svemu daje dodatnu vrednost.
Svet oko nas se promenio, menja se kontinuirano i dalje, na svu sreću, odgovornost za deo tih promena je i u našim rukama. Svako dobro, srećna i berićetna 2023.
Autor: Kjara Cvetinović, specijalni savetnik za informatiku i standardizaciju, rukovodilac IT službe u Udruženju banaka Srbije