Uvod u Power BI
PowerBI je Microsoft cloud servis koji omogućava preuzimanje podataka iz različitih izvora, njihovo čuvanje i obradu radi generisanja živopisnih izveštaja koji mogu da se vide na gotovo svim platformama. Upoznajmo njegove osnove.
Microsoft polaže velike nade u PowerBI i razvija se neverovatnom brzinom. Iz meseca u mesec dostupne su nove verzije koje donose nove funkcionalnosti. PowerBI dolazi u nekoliko „ukusa“: kao cloud servis (PowerBI.com), kao lokalna aplikacija za razvoj izveštaja koji se kasnije mogu objaviti „u oblaku“ (PowerBI Desktop) i kao mobilna aplikacija (PowerBI Mobile), dostupna za Windows, Android i iOS uređaje.
Naslednik dobrih ideja
Podaci koji se koriste za kreiranje izveštaja mogu se preuzeti iz fajla koji se nalazi na vašem računaru, sa OneDrive repozitorijuma, iz Azure‑a ili brojnih drugih izvora podataka. Teško je nabrojati sve izvore, jer PowerBI može da se poveže sa skoro svim poznatim bazama, ERP i CRM rešenjima, Big Data, ali i sa servisima kao što su Facebook ili Twitter. Takođe, postoji mogućnost povezivanja s bazama podataka koje se nalaze u lokalnoj mreži, tako da su mogućnosti eksploatacije ovog rešenja neopisive.
Šta se nalazi „ispod haube“? Još 2009. godine pojavio se PowerPivot, dodatak za Excel, koji je sadržao lokalnu instancu tabular modela BI rešenja Microsoft SQL Server Analysis Services. Iz verzije u verziju on se sve više usavršavao, a Excel 2013 doneo je novitete u vidu dodataka PowerQuery, za povezivanje s brojnim izvorima i „prečišćavanje“ podataka, kao i PowerView alata za vizuelizaciju podataka. PowerBI možemo da posmatramo kao naslednika svih ovih aplikacija, s tim što se radi o usluzi koja radi u oblaku. Poput PowerPivot‑a, i on omogućava da, korišćenjem jezika DAX, kreirate izveštaje koji mogu da se iskoriste za vizuelizaciju poslovanja. Jezik M koristi se za transformaciju podataka u izveštajne tabele, a podržan je i jezik R koji je nezaobilazan alat za sve one koji se bave data mining‑om.
PowerBI postoji u besplatnoj verziji kao i verziji koja se plaća (PowerBI Pro). Besplatna verzija je idealna za ovladavanje ovim rešenjem i pripremu manjih izveštaja (1 GB prostora). PowerBI Pro donosi mogućnosti napredne administracije, deljenja i upravljanja izveštajima, kao i znatno više prostora za čuvanje izveštaja (10 GB). Odskoro je u ponudi i PowerBI Premium, što je rešenje za poslovne korisnike. Njega odlikuje pre svega to što PowerBI rešenje hostujete na serveru izabranih performansi koje se mogu proširivati u skladu s potrebama i rastom vaše organizacije. To donosi veću brzinu u radu, ali pre svega veću sigurnost podataka.
Da počnemo
PowerBI servisu pristupamo tako što usmerimo Web browser na adresu www.powerbi.com. Pri vrhu ekrana postoje dve opcije: Sign In i Sign In For Free. Prva služi za prijavu, a druga za otvaranje korisničkog naloga. Korisnički nalog otvara se vrlo lako, jedino je potrebno da posedujete e‑mail adresu s registrovanim domenom (javne e‑mail adrese nisu podržane). Domen može i ne mora da bude vezan za vaš Office365 nalog, ali ako ste poslovni korisnik, podrazumeva se da će PowerBI i Office365 biti povezani kako biste mogli da sarađujete i razmenjujete izveštaje s kolegama. Pošto posedujem nalog, kliknuću na prvu opciju (Sign In) i prijaviću se putem ekrana koji dosta podseća na onaj za prijavu na Office365.
Dobro došli u PowerBI! Nakon što se ulogujete, pojaviće se ekran na kome će biti prikazani poslednji otvoreni dokumenti ili preporučena izveštajna tabla (featured dashboard). Ovo drugo je značajno za poslovne korisnike. Na primer, kada dođete na posao i počnete da pijete jutarnju kafu, odmah po prijavi videćete izveštaje koji pokazuju obaveze, potraživanja, dugovanja…
U gornjem levom uglu nalazi se meni (žuti kvadrat), pomoću koga možete da pristupite opcijama za administraciju naloga. Ispod je navigacioni panel (navigation pane) na kome se nalaze meniji za rad sa PowerBI servisom. Redom, to su: Favorites, poslednje otvorene opcije (Recent), aplikacije (Apps), deljeni sadržaji (Shared with me), radni prostori (Workspaces) i vaš radni prostor (My Workspace). Klikom na strelicu desno od naziva My Workspace videćete šta se trenutno nalazi u vašem radnom prostoru. To su: DASHBOARDS, izveštaji (REPORTS), radne sveske (WORKBOOKS) i skupovi podataka (DATASETS).
Pristup podacima
Klikom na Get Data u donjem levom uglu prozora, u svakom trenutku možete da se povežete s novim setom podataka. Nakon što izaberete ovu opciju, otvoriće se ekran u čijem su centralnom delu četiri tastera za preuzimanje, grupisana po oblastima. Prva dva odnose se na vaš Office365 Business nalog, kao i neke servise s kolekcijama podataka na koje ste pretplaćeni. Treća omogućava uvoz podataka iz datoteke, a četvrta povezivanje sa izvorom podataka koji se nalazi u Azure. Izborom treće opcije ulazimo u još jedan meni koji nas pita želimo li da preuzmemo fajl s računara, OneDrive repozitorijuma (privatnog ili poslovnog) ili SharePoint sajta.
Ovom prilikom odabraću uvoz podataka iz lokalnog fajla. Nakon izbora datoteke s računara otvoriće se još jedan meni s dve opcije. Prva nudi da uvezemo podatke, a druga kompletne izveštaje. Ako ste ranije uz pomoć PowerPivot‑a napravili izveštaje ili izveštajne table, izborom druge opcije možete u potpunosti da ih uvezete u PowerBI. U tom slučaju, izveštaj koji ste uvezli kasnije ćete moći da vidite u meniju WORKBOOKS. Pošto izaberemo prvu opciju, otpočinje proces uvoza podataka koji traje neko vreme, u zavisnosti od veličine fajla koji se uvozi.
Nakon što su podaci uvezeni, PowerBI će ponuditi da napravimo prvi izveštaj. U centralnom delu ekrana videćemo „prazno platno“ na koje možemo da prevlačimo izveštajne dimenzije i mere iz panela s desne strane i kreiramo objekte za vizuelizaciju podataka: visual‑e. To mogu da budu tabele, brojni grafikoni, kartice, slajseri… Budući da u izveštaje po želji možemo da dodajemo i tekst, slike i oblike, već naslućujete da je u ponudi bogato okruženje za razvoj poslovnih izveštaja.
Desni panel sastoji se iz dva menija: Visualisations i Fields. Prvi sadrži paletu visual‑a i opcije za filtriranje izveštaja, a u drugom se nalaze sve raspoložive izveštajne dimenzije koje smo preuzeli iz izvora podataka. U našem primeru, prevlačenjem polja KLASIFIKACIJA na platno automatski se formira tabela sa spiskom svih klasifikacija. Ako zatim prevučemo i meru KOL iznad tabele, ona će biti dopunjena sumama količina, pa sada već imamo izveštaj u kome se vidi promet u količinama u odnosu na klasifikaciju artikala. Dalje, ukoliko u meniju vizuelizacija kliknemo na ikonu grafikona s kolonama, pretvorićemo tabelu u grafikon. Ako ste sledili navedeni postupak, napravili ste svoj prvi PowerBI izveštaj!
Sada izveštaj možete da objavite na dashboard‑u. To se postiže tako što snimite izveštaj pa kliknete na ikonu u gornjem desnom uglu koja podseća na čiodu. Program će vas pitati želite li da objavite izveštaj na nekoj od ponuđenih, postojećih izveštajnih tabli ili na novoj izveštajnoj tabli. Nakon izbora i klikom na Pin, izveštaj se objavljuje, pa možete da ga vidite na izabranom dashboard‑u.
Ovo je bio kratak uvod u PowerBI. Nadam se da sam zagolicao vašu maštu i da ćete, u tekstovima koji slede, želeti bolje da se upoznate sa ovim sjajnim razvojnim okruženjem i efikasno primeniti PowerBI – videćete da je to budućnost alata za poslovno izveštavanje!
Slavko „Sam Le Chef“ Vujnović