Više od milion dronova za dostavu očekuje se na nebu do 2026. godine
Do 2026. više od milion dronova moglo bi da izvršava maloprodajne isporuke, u poređenju sa 20.000 koliko je danas, pokazala je nova analiza kompanije Gartner. Dronovi su imali svoju ulogu u odgovoru na pandemiju koronavirusa i to bi moglo ubrzati njihovo dugoročno usvajanje u širokom spektru sektora.
Gradski čelnici imaju ključnu ulogu u usvajanju i raspoređivanju, izjavio je Pedro Pacheco, senior direktor analitičar u Gartner-u, za Cities Today. Primera ima mnogo pa tako tokom krize COVID-19, dronovi su korišćeni za isporuku lekova i test uzoraka na udaljenim lokacijama u Gani, Ruandi, Čileu i Škotskoj. Dronovi će od danas isporučivati ličnu zaštitnu opremu i zalihe timovima u prvim borbenim redovima u Severnoj Karolini. Dronovi se takođe koriste u nekoliko gradova širom sveta za praćenje poštovanja bezbednosnih mera vezanih za virus, kao i za prskanje dezinfekcionih sredstava u Indiji i Kini.
Ove primene mogu pokazati kako dronovi mogu da omoguće brži transport robe i kako, uz druge isporuke robota, mogu da poremete transport i mobilnost nevezano za COVID-19, rekao je Pacheco. Prošle godine DHL je pokrenuo projekat dostave dronovima kako bi se izborio sa izazovima isporuke u gradskim oblastima Kine. DHL tvrdi da usluga smanjuje vreme isporuke sa 40 na osam minuta za udaljenost od osam kilometara i može da uštedi troškove i do 80% po isporuci, uz smanjenu potrošnju energije i niži stepen aero zagađenja u poređenju s drumskim prevozom.
Problemi implementacije u gradovima
Uz brojne nove primene dronova u gradovima, postoji nekoliko problema koje urbanisti i zvaničnici treba da razmotre. Pacheco napominje da regulacija ostaje jedna od glavnih prepreka za usvajanje tehnologije dronova. „U SAD-u i Kini postojala su odobrenja za hitne upotrebe dronova u svrhe vezane za COVID-19“, prokomentarisao je. „Čak i ako rade u vanrednom režimu, oni otvaraju vrata za mnogo više u budućnosti. Ovo je prilika da se regulatorima, organizacijama, pa čak i građanima pokaže da su dronovi, uključujući i dronove za dostavu, veoma korisno rešenje za nekoliko kritičnih misija, koje mogu samo da ubrzaju buduće usvajanje.“
Gradovi takođe moraju da se bave problemima privatnosti koji se odnose na dronove. Sud u Parizu nedavno je obustavio upotrebu nadzora dronovima radi nadgledanja poštovanja mera vezanih za COVID-19, pozivajući se na nedoumice u vezi sa privatnošću. Policijska uprava Westport u Konektikatu takođe je odbacila planove za korišćenje dronova radi primene socijalne distance i otkrivanja simptoma COVID-19 nakon zabrinutosti građana i grupa za građanske slobode. Privatnost i zone gde se ne leti „gradovi ili vlade treba da odrede centralno i da primeniti ih na operatore dronova“, komentarisao je Pacheco.
Gradovi takođe moraju da igraju ulogu u sigurnosti i da paze da dronovi i njihov teret ne budu žrtve vandalizma ili krađe, a zvaničnici bi trebalo da razmotre da na raspolaganju budu mesta utovar pošilji i spuštanje paketa dronovima, dodao je Pacheco.
Izvor: TNW