BIZIT 11 - prvi dan

Windows – Sa „sedmice“ na „desetku“?

Windows 7 postao je javno dostupan pre više od sedam godina i od tada je najrasprostranjenija Windows platforma koja je uspela da potisne ranije omiljeni XP. Ali, vreme neumitno prolazi i nakon ne baš uspešnog Windows‑a 8 i nešto bolje verzije 8.1, došlo je vreme da svi razmisle o rastanku od stare dobre „sedmice“. Odlično nas je sve služila, ali podrška od Microsoft‑a i proizvođača opreme polako postaje prioritet nižeg reda, pa ćemo se sve češće susretati s nedostatkom drajvera za nove uređaje ili njihovim neoptimalnim radom koji ne koristi potpune mogućnosti novih uređaja. Windows 10 je već skoro dve godine sa nama i konačno znamo sve lepe i manje lepe detalje o njemu, pa ukoliko imamo neke rezerve, trebalo bi opet da razmotrimo razloge za Windows 10 i protiv njega.

PCPress.rs ImageOd januara 2017. počela je da teče produžena podrška koja će trajati tri godine, što u prevodu sa Microsoft‑ove terminologije znači da će proizvođač podržavati njegovo korišćenje samo do januara 2020, a nakon toga nam ne garantuju ispravnost i bezbednost rada. Svi koji su kupili nove računare u međuvremenu, najverovatnije su ih dobili s nekom od novijih verzija, pri čemu su najmirniji oni koji su prešli direktno na Windows 10, bez usputnog zadržavanja na 8.x međufazi. Kao što i dalje postoje mnogi funkcionalni računari koji moraju da ostanu na starom XP‑u zbog računarskih komponenti i komplikovanih softverskih rešenja, tako će se produžiti i korišćenje Windows 7 konfiguracija, ali hajde da razmotrimo zašto bi bilo dobro da svi kojima je to ikako moguće požure da se ne bi zatekli kako u slučaju havarije u očajanju traže računarske komponente stare 15 godina preko eBay‑a ili  KupujemProdajem.

Pročitajte i:  Kako Netscape i dalje živi: 30 godina oblikovanja interneta, otvorenog koda i poslovanja

Glavni (Mainstream) i produženi (Extended) periodi podrške drastično se razlikuju. Oba traju po pet godina. Tokom prvih pet godina Microsoft funkcionalno menja proizvod i on evoluira u nešto efikasnije i bolje. Tokom drugih pet godina proizvođač brine samo o bezbednosti i integritetu rada. Nakon tih deset godina svaka podrška se papreno plaća, što su konstatovali oni koji su ostali zarobljeni na nepodržanoj verziji i pokušali da postave bilo kakav egzotičan zahtev pred Microsoft. U to se vrlo bolno uverila i američka vojska prošle godine: platili su 9,1 milion dolara za sigurnosne patch‑eve za nepodržane Windows XP, Windows Server 2003, Microsoft Exchange 2003 i Office 2003, što je izuzetno skupa usluga.

Windows XP imao je specijalan tretman jer je njegova podrška istekla tek devet godina nakon uobičajenog perioda od deset godina. Windows 7 ima slavu koja pomalo liči na svog istorijski znamenitog pretka, ali ovog puta, mnogi upućeni u raspoloženje unutar Microsoft‑a tvrde da neće biti produženja.

Microsoft je istinski zainteresovan da svi pređu na Windows 10 kao univerzalno rešenje za različite uređaje, pa se trude da i poslovni i privatni korisnici budu zadovoljni. U sklopu ovih promena, dijagnostičko prikupljanje podataka biće pojednostavljeno s postojeća tri nivoa koja obuhvataju osnovno, potpuno i pojačano, tako što će ostati samo izbor između jednostavnijeg osnovnog i potpunog koji će biti dovoljni za rešavanje problema. Dolazimo do naznaka početka pozitivnog trenda, a to je da je mnogo zahteva vezanih za privatnost i bezbednost konačno uslišeno i sprovedeno. Nakon poljuljanog poverenja korisnika, koje je posledica nezgrapnog pristupa prilikom forsiranog upgrade‑a sa verzija 7 i 8.x prošle godine, Microsoft je nedavno imao još jedan gaf prinudnog restartovanja što je učinilo da se mnogi korisnici osećaju bespomoćno.

Pročitajte i:  Microsoft nudi korisnicima Windows-a 10 sigurnosna ažuriranja za 30 dolara

Microsoft je konačno prihvatio neke aktuelne sugestije koje odslikavaju rastuću svest o mogućnosti zloupotrebe masovno prikupljanih podataka o ličnostima i ponašanju korisnika. Od institucionalnih pritisaka značajno mesto zauzimaju konkretne akcije raznih organa Evropske unije, koji su uspeli da na ravnoj nozi pregovaraju s najvećim globalnim IT igračima, kao što su Google, Microsoft, Apple, Facebook i mnogi drugi. Nakon nekoliko slučajeva novčanog kažnjavanja, giganti su shvatili da Terms and Conditions ne mogu da suspenduju sve zakone na osnovu nekog iznuđenog digitalnog I agree s linkom ka nečitljivim uslovima. Vrlo racionalno počeli su da preventivno uzimaju u obzir radnje koje mogu drastično da poljuljaju javni ugled, poverenje i na kraju krajeva, ono što im je najvažnije – dugoročne prihode.

Velike kompanije počinju vrlo ozbiljno da granularno segmentiraju kontrolu privatnosti i da omogućavaju korisnicima uvid u ono što pružaoci usluga prikupljaju o njima, kao i da revidiraju ili odstrane podatke koji već postoje u centralnim bazama. Ono pomenuto zastrašujuće: I agree, Next, Next, Next… bez čitanja i upuštanja u karikaturalne beskrajne pravne konstrukcije nerazumljive običnom čoveku, prestaje da bude nepovratno i nepopravljivo. Svakim danom svima se u najznačajnijim okruženjima pojavljuju nove mogućnosti da naknadno provere šta se zaista dešava. Microsoft tu praksu uključuje u najnovije softverske proizvode, tako da su vam i ovde otvorena vrata za interesantne promene. Najnovija je obećanje kojim je Microsoft najavio unapređenje Microsoft Account sajta na kojem ćete moći da vidite i obrišete podatke koji se odnose na vas, kao i na vaše navike u Web surfovanju, pretraživanju, lokacijama i kretanju, kao i zdravstvenim aktivnostima i Cortana Notebook zapisu ako ga koristite. Najavljena je i veća kontrola podešavanja privatnosti, redukovanje telemetrije i namera za prikupljanjem još manje podataka i na najbezazlenijem osnovnom nivou. Nadamo se da će Microsoft primeniti najavljene promene da bi nadoknadio propušteno u dugom periodu nerazumevanja zahteva korisnika vezanih za privatnost.

Pročitajte i:  Microsoft funkcija AI za opoziv nedostupna do oktobra

Uređuje Ladislav Struharik

(Objavljeno u PC#240)

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: , , , , , , , ,