Zajednica – Ključ za održivost nezavisnih medija u Srbiji
Prema nalazima velike nacionalne Studije o potrebama i navikama publike u Srbiji koja je predstavljena juče, 25. juna na „Media Talks“, dvodnevnom interaktivnom događaju o trendovima i inovacijama u medijskom biznisu, građani Srbije žele više direktne komunikacije sa medijima, ali sumnjaju u pouzdanost i kvalitet medijskog sadržaja. Kao najveće probleme u izveštavanju domaćih medija, 28% anketiranih navodi loš sadržaj i nedostatak profesionalnih standarda, dok 26% misli da su to lažne vesti i dezinformacije.
Budući da se nezavisni mediji u Srbiji bore da ostanu na površini u ekonomskom, tehničkom i političkom okruženju koje se neprestano menja, projekat nastoji da promeni način razmišljanja i pomogne u razvoju poslovnih praksi koje se oslanjaju na moć interneta i lojalnost publike na putu ka održivoj budućnosti. U ovom kontekstu, Media Talks je prostor za uvođenje novih tehnika i pristupa, diskusiju o izazovima i prilikama za kreiranje sadržaja koji je u skladu sa potrebama i interesovanjima domaće publike, kao i analizu praksi koje su medijima širom sveta pomogle da dođu do šire publike i obezbede nove izvore prihoda.
Istraživanje koje je predstavljeno u okviru USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija, kaže da je 11% ljudi u Srbiji spremno da finansijski podrži lokalni medij u svojoj zajednici, i da za to izdvoji u proseku 500 dinara mesečno. Evan Trejs, direktor IREX-a u Srbiji i direktor USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija, veruje da je ovaj procenat neiskorišćen potencijal. „Ako mediji u Srbiji žele da im građani plaćaju za informacije, oni moraju da budu sigurni da sadržaj koji kreiraju ispunjava njihove potrebe “, rekao je Trejs i dodao: „Ovo ne znači da treba žrtvovati kvalitet sadržaja zarad površnih tema i senzacionalizma, već obezbediti ljudima pouzdan i raznovrstan izbor informacija koje im znače u svakodnevnom životu i interesovanjima, i to u formatu koji im odgovara“.
Medijski eksperti iz EU i SAD su podelili svoja iskustva u razvoju održivih biznis modela za medije. Arne van der Val, suosnivač Follow the Money (FTM), nezavisnog holandskog portala poznatog po istraživačkom novinarstvu, objasnio je kako im tehnike koje se inače koriste u video igrama, pomažu da svoju publiku uključe u FTM-ove istraživačke projekte. Upravo ovo je omogućilo da model plaćenog članstva u FTM, postane uspešan i pomogne im u razvoju medija: „Činjenica da postoji realna zajednica oko FTM sa aktivnim i uključenim članovima, štiti nas od pritiska moćnih pojedinaca i organizacija“, zaključio je on. Mišel Foster, partner u Newsgain-u, međunarodnoj organizaciji koja pruža usluge savetovanja u oblasti medijskog razvoja u preko 30 zemalja sveta, dala je praktične savete na teme upravljanja poslovanjem, brendom, prihodima i razvojem sadržaja u savremenom medijskom okruženju.
Uz podršku USAID-ovog projekta, dnevni list Danas uveo je opciju e-plaćanja na svom veb sajtu i pokrenuo Klub čitalaca, koji korisnicima daje mogućnost da se pretplate, učlane ili doniraju sredstva. Bojan Cvejić, urednik Danas-ovog onlajn izdanja, kaže da su već u prvih deset dana kampanje obezbedili značajna sredstva za narednu godinu. „U protekle tri godine dosta smo radili na razvoju onlajn izdanja i odluka da se okrenemo publici i zatražimo njihovu dugoročnu podršku, bila je veoma važna. Ovi prihodi će nam omogućiti da nastavimo da pružamo kvalitetno, nezavisno i profesionalno novinarstvo“, rekao je Cvejić.
Drugog dana Media Talks-a, održaće se brojne radionice i diskusije o tome kako izgraditi zajednicu oko medija, razviti održive modele funkcionisanja, ali i kako podići kapacitete za uspešnije sprovođenje procesa javnog zagovaranja ka boljim uslovima poslovanja na medijskom tržištu u Srbiji. Ideje i zaključci sa ovih sesija, poslužiće kao osnov za buduće aktivnosti USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija i nastavak podrške domaćem medijskom sektoru.