Zašto su startapi toliko važni?
Beograd je nedavno posetio Darko Butina, izvršni direktor za investicije švajcarske kompanije Netcetera. Plan ove kompanije je da tokom 2016. godine realizuje nekoliko investicija vrednosti do 200.000 evra – novac će uložiti u domaće startape, pa je gospodin Butina razgovarao sa kandidatima okupljenim u ICT Habu. Iskoristili smo priliku da ga pitamo ko će dobiti šansu…
Već dvadeset godina ste u svetu kompjuterskih mreža. Šta se za to vreme promenilo, i šta će se promeniti u narednih nekoliko godina?
Pre 20 godina smo lansirali prvi sajt, pomoću kojeg je bilo moguće naručiti picu u Švajcarskoj. Danas je nezamislivo da preduzeće ne razmišlja i ne ulaže u svoje Internet prisustvo. U narednih nekoliko godina desiće se i to, da će svaka nova stvar biti povezana na Internet – zbog toga će sigurnost softvera postati još važnija. Ili, ukratko, software will continue to eat the world.
Kako pratite vaše klijente na putu njihove digitalizacije?
Naš pristup klijentima je prilagođen njihovim potrebama. Sa jedne strane dostupna su im naši proizvodi, koji im omogućavaju da brzo i kvalitetno reše svoj problem. Sa druge strane, mi im pružamo usluge posebno prilagođene njihovim potrebama. Na taj način klijente pratimo od odluke da se digitalizuju, preko planiranja, pa sve do razvoja i implementacije i, naravno, uspešne primene digitalnih rešenja.
Zašto smatrate da su startapi toliko važni da ste spremni da investirate ozbiljan novac u njih?
Tek smo počeli da otkrivamo šta sve Internet, softver i neprestana povezanost mogu da donesu našim životima. Startapi su u prednosti kada je povezivanje na Internet i softver u pitanju, a mi kao kompanija želimo da ih podržimo u tome. Verujemo da pre na taj način i ostajemo na vodećoj poziciji u svojoj industriji i u svom poslu.
Zašto je, barem kada se radi o medijskoj pokrivenosti, toliko mnogo startapa došlo iz Amerike, posebno iz Silicijumske doline, a razmerno malo iz Evrope? Da li je Internet zaista učinio svet globalnim selom, ili su neki ipak ravnopravniji od ostalih?
Amerika je vodeća zemlja u toj oblasti, ali sve više startapa dolazi iz Evrope i drugih delova sveta. Čak i u startapima koji dolaze iz Amerike ima puno osnivača iz drugih zemalja. Svi mi upotrebljavamo rešenja koja nam ovi startapi omogućavaju, nezavisno od zemlje porekla. I to je poenta Interneta – svet jeste globalno selo i svi mi možemo da nudimo rešenja ljudima iz celog sveta – ne samo na našoj lokaciji.
Šta je ono što izdvaja neki startap od ostalih? Ideja, tim, posvećenost, prezentacija ili nešto peto? Kako ćete izabrati startape koje ćete finansirati?
Tražimo startape koji imaju globalne ideje, koji imaju tim, koji su potpuno posvećeni i fokusirani na svoj cilj i kod kojih vidimo da možemo doprineti ne samo sa finansijskim sredstvima, nego i našom ekspertizom i iskustvima.
Šta konkretno startapi koje izaberete mogu da očekuju od vas, osim novčane investicije?
Startapi u koje investiramo mogu očekivati aktivnog investitora, koji stvarno radi zajedno sa njima kako bismo dostigli zajedničke ciljeve, kako bismo pronašli pravi biznis model i pomogli u rastu i skaliranju biznisa.
Trenutno imate kancelarije u Švajcarskoj, Emiratima, Nemačkoj, Makedoniji i u Lihtenštajnu. Da li možda planirate da tim adresama dodate i Srbiju?
Srbija ima dobar i sposoban tehnički kadar, ali za sada ne planiramo da budemo fizički priustni u Srbiji. Nadam se da ćemo pronaći dobre startape iz Srbije, u koje ćemo moći da investiramo i da ćemo na taj način biti prisutni i ovde.