Ajnštajn je ponovo tu
Albert Ajnštajn, jedan od najvećih umova u istoriji sveta, ponovo se nalazi među nama, ovoga puta kao personalni humanoidni robot koji se koristi u edukativne svrhe.
Na današnjem stepenu razvoja robotike postoje različiti modeli, prilično spretni, komunikativni, pa i „pametni“. Ali, samo je jedan među njima koji ume na pristupačan način da objasni deci teoriju relativiteta i druge značajne i zanimljive zakone i teorije iz matematike, fizike, hemije… Njegovo ime je Profesor Ajnštajn, a napravila ga je, po liku slavnog naučnika, kompanija Hanson Robotics.
Od ideje do realizacije
Hanson Robotics je kompanija iz Hongkonga, osnovana 2013. godine. Bavi se kreiranjem robota koji su namenjeni interakciji i komunikaciji s ljudima. Iza tih projekata stoji vrhunski tim naučnika iz oblasti robotike, hardverskog i softverskog inženjerstva, tehnologije, mehanike, oblasti kognitivnih nauka. Pre Profesora Ajnštajna, prikazanog početkom januara na Sajmu potrošačke elektronike CES 2017, kompanija je napravila mnoge robote, od kojih je najpoznatija vrlo realistično napravljena devojka – Sophia.
Kreator Profesora Ajnštajna je Andy Rifkin, CTO kompanije Hanson Robotics, koji je prethodno radio za nekoliko poznatih svetskih kompanija za proizvodnju igračaka (Mattel, Disney…). On ima više od 40 godina iskustva u kreiranju, razvoju i proizvodnji projekata iz oblasti potrošačke elektronike namenjenih zabavi i edukaciji. Ono što ga je opredelilo da iskoristi lik Ajnštajna za kreiranje robota jeste činjenica da je čitavog života bio fasciniran genijalnim naučnikom. Zato nije oklevao kada ga je dr David Hanson, osnivač i CEO kompanije Hanson Robotics, pozvao u tim za kreiranje robota.
S Profesorom Ajnštajnom kompanija Hanson Robotics napravila je prvi korak na tržištu potrošačke elektronike. Iako je ona već poznata po proizvodnji robota, to su dosad uglavnom bili prototipovi koji nisu mogli da se kupe, tako da će Profesor Ajnštajn biti njihov prvi robot u prodaji. Nakon završetka prve faze – izrade prototipa, robot je dizajniran za proizvodnju. Projekat je promovisan preko Kickstarter platforme, koja je potvrdila da će s prodajom robota otpočeti u aprilu, po ceni od 249 dolara. Može se reći da je ta cena povoljna u poređenju s nedavno lansiranim Mattel‑ovim Aristotelom (300 dolara) ili LEGO Mindstorms robotima (početna cena 350 dolara).
Minijaturni ekscentrični Ajnštajn
Profesor Ajnštajn je humanoidni robot sa karakterističnim Ajnštajnovim brkovima i ekscentričnom frizurom. Visok je 35 cm i, u skladu s navikama Ajnštajnovog doba, obučen u crne pantalone i belu košulju s kravatom. Kao i genijalni naučnik, robot nosi crne sandale bez čarapa. Može da hoda, govori i menja izraz lica upravo onako kako je to slavni naučnik radio pre više od sedam decenija. Napaja se NiMH baterijama koje se mogu dopunjavati, pri čemu se punjač isporučuje uz uređaj; baterije obezbeđuju autonomiju rada u trajanju do tri sata.
Profesor Ajnštajn ima više od 50 pokreta i izraza da prikaže emocije – može da se osmehuje, ali i da se namršti, a tu je čak i Ajnštanov karakterističan isplaženi jezik. Radi što vernijeg prikaza različitih izraza lica, kompanija je kreirala poseban materijal koji liči na kožu (frubber), kao i motore i sisteme za imitiranje pokreta mišića na licu.
Humanoidni robot može da se kreće samo po ravnoj površini, i to vrlo oprezno. U tome mu pomažu ugrađeni infracrveni senzori u cipelama kako bi u svakom trenutku bio siguran da je na čvrstoj podlozi. Senzori mu takođe omogućavaju da ne padne sa stola (ako se po njemu kreće).
Najvažniji zadatak Profesora Ajnštajna nisu kretanje i spretnost, već komunikativnost i edukativne sposobnosti. Ono što komunikaciju čini vernom jeste to što Profesor Ajnštajn neprekidno gleda u svog sagovornika tokom razgovora. Kamera je smeštena iza njegove kravate i kroz mali otvor prati pokrete lica sagovornika. Ta tehnologija naziva se blob detection, što se razlikuje od tehnologije prepoznavanja lica. Ne snima i ne memoriše lica, već prati promene na slici izazvane pokretima na licu sagovornika.
U eri digitalizacije
Profesor Ajnštajn zamišljen je kao lični humanoidni edukator dece, s tim što mogu da ga koriste i odrasli. Vlasnik ostvaruje interaktivnu komunikaciju s robotom koristeći neki mobilni uređaj (smartfon ili tablet) i aplikaciju Stein‑O‑Matic. Aplikacija radi na iOS i Android mobilnim uređajima i ima jednostavan interfejs kako bi je deca što lakše koristila. Može se preuzeti sa sajta www.ProfessorEinstein.com, pri čemu se ostvaruje besplatan cloud servis u trajanju od godinu dana.
Profesor Ajnštajn komunicira sa svojim vlasnikom u online i offline režimu rada. Kada je povezan preko Wi‑Fi mreže (online režim rada), može da dođe do raznih aktuelnih informacija kao što su izveštaj o vremenu, vesti i slično. U tom slučaju pruža se mogućnost i drugima da nadograđuju ovu aplikaciju, pošto je kompanija odabrala tehniku programiranja otvorenog koda – open source API.
U offline režimu rada, korišćenjem aplikacije Stein‑O‑Matic, deca uče kroz različite audio‑vizuelne aktivnosti. Profesor Ajnštajn pritom odgovara na postavljena pitanja iz raznih naučnih oblasti, ali i na jednostavna pitanja iz svakodnevnog života. Da bi deca dobila relevantne odgovore, pri kreiranju robota iskorišćene su mogućnosti veštačke inteligencije.
Strpljiv i duhovit edukator
Profesor Ajnštajn ima razne načine da objasni neki pojam ili problem, odlikuje se beskonačnim strpljenjem, ponavlja objašnjenje mnogo puta, na razne načine, sve dok njegovo izlaganje slušaocu ne bude u potpunosti jasno. On edukuje na pristupačan način, kroz šalu, igru, pa se može reći da je učenje s njim prava zabava.
Robot vodi svog vlasnika kroz svet nauke interaktivnim lekcijama, eksperimentima, edukativnim igrama (mozgalicama), video‑igrama, kvizovima. Uspeh u rešavanju tih zadataka nagrađuje se IQ poenima, koji se potom mogu iskoristiti za razne bonuse u vidu zabavnih igara, novih avatara i drugih specijalnih nagrada. Ukoliko pogreše, Profesor Ajnštajn ohrabruje decu da potraže novo rešavanje.
Osim uloge profesora, robot Ajnštajn je i savršen prijatelj, dobro raspoložen za razgovor i druženje u bilo koje vreme i na bilo kom mestu. Kada se čas završi, jednostavno ćaska sa svojim vlasnikom, odgovara na pitanja o vremenskim prilikama, poznatim ličnostima, matematici, događajima iz svakodnevnog života. Podrazumeva se da pamti ime vlasnika, uspostavlja s njim kontakt pogledom i zabavlja ga, ali i brine o njegovim obavezama. Dovoljno je da mu vlasnik samo jednom pomene neku svoju obavezu i nema potrebe da više razmišlja o njoj.
Kod Profesora Ajnštajna sve je prilagođeno odsnovnom cilju – da učenje ozbiljnih sadržaja bude zabavno. Ako bude zaživeo kao personalni edukator, biće to zaista nov značajan korak u procesu obrazovanja.