Brend na Internetu i Internet za brend
Ime, oznaka, dizajn ili neka druga osobina koja jedan proizvod jasno diferencira od drugog poznati su pod terminom brend. Brend je ono što kompanije pokušavaju da izgrade uporedo s razvojem svojih proizvoda, kako bi obezbedile svoje mesto na tržištu, kao i u glavama i srcima korisnika. A jedan od stubova na kojima se brend razvija je Internet.
Internet je doneo mnogo mogućnosti za brendiranje, nezavisno od toga kolika je kompanija i kakav joj je budžet. Baš zbog tih mogućnosti i mnoge male kompanije, one koje posluju samo na lokalnom nivou, uspele su da se pozicioniraju kao prepoznatljive i bitne.
Od imena do brenda
Definiciju termina brend imamo, ali tačnu putanju kako do jakog brenda doći nemamo, niti će ona ikada biti nalik matematičkoj formuli. U suprotnom, svi bi bili isti i o pomenutom diferenciranju ne bi bilo reči. Tu na scenu stupa kreativnost. Kako možete iskoristiti internet alate da bi se za vaš proizvod čulo i da bi postao prepoznatljiv i brend za sebe?
Kod nas ima dosta uspešnih primera iz oblasti korišćenja Interneta za razvoj brenda, bilo da se radi o multinacionalnim kompanijama koje prepoznaju značaj razvoja lokalnog identiteta na određenom tržištu ili domaćim kompanijama koje posluju u Srbiji.
Među njima je i Miodrag Ristić sa firmom Deto d.o.o., iz koje kažu da pod njihovim krovom stanuju dizajn, štampa i grafička proizvodnja. Za njega, brend je rezultat svega što ste uradili i može biti dobar ili loš.
„Kada smo pre 23 godine počeli odiseju sa Deto d.o.o., bili smo naoružani gomilom knjiških fraza i definicija o brendu, ali nam je bila potrebna čitava decenija (ili više) da sve dobije pravi smisao. Kako sad vidim tu stvar? Ako dovoljno dugo trajete, sigurno ćete napraviti nekakav brend. Sasvim je druga stvar da li će taj brend nešto valjati i da li ćete biti zadovoljni slikom koju ste stvorili. Ukratko, brend je rezultat svega, dobrog ili lošeg, što ste uradili. Što duže trajete, ta slika sve je realnija. Na kraju – to ste vi, vaš proizvod, organizacija, usluga, istorija… Sve.“
Milica Čalija, koja sa suprugom Milivojem stoji iza sada već poznatih Anđeli kolačića, slaže se da su potrebne godine da se brend izgradi. „Kod nas se pogrešno misli da je brend=proizvod, pa često čujemo da neka firma pravi ‘promociju novog brenda’. Da bi proizvod postao brend potrebne su godine. Posle dugog postojanja i prepoznavanja, taj proizvod treba da izazove emocije i reakcije. Da se nedvosmisleno razlikuje od drugih proizvoda i da njegove kopije potrošači prepoznaju kao kopije originala. Anđeli postoje tri godine i na dobrom smo putu da izrastemo u brend. Vodimo računa o svakom detalju proizvoda, o kvalitetu, sastojcima, recepturi, izgledu ambalaže, mestima na kojima se pojavljujemo i načinu na koji nas potrošači doživljavaju. Dosledni smo i originalni, i to potrošači već prepoznaju.“
Internet priskače u pomoć
Danas se brend gradi u velikoj meri na Internetu, a postoje i brendovi koji su napravili ime isključivo online iako su njihovi proizvodi iz offline kategorije. „Anđeli kao kolači nastali su u rerni, ali Anđeli kao brend počeli su upravo online“, kaže naša sagovornica. „Mi smo ih umesili i znali smo da su dobri. Pitanje je bilo – kako i drugi to da saznaju? U početku nismo imali prodajna mesta, već se samo naručivalo preko Facebook stranice. Ali kasnije je .RS sajt odigrao glavnu ulogu, kao kanal komunikacije koji je najfleksibilniji i na kome je interaktivnost s kupcima na najvišem nivou. Najpre su naši poznanici počeli da naručuju kolače i ostavljaju sjajne utiske na stranici Anđela, potom njihovi poznanici, a onda i nepoznati ljudi…” Priča o Anđelima se širila internetom, a temelj za to je bio sajt Andjeli.rs
„Odavno skoro svaki telefonski razgovor s novim klijentom počinje frazom: ‘Upravo smo bili na vašem sajtu, i videli smo da vi proizvodite…’ (a zatim sledi pitanje o nekom od 200+ naših proizvoda). Mnogi od naših najjačih klijenta upravo su ‘pali sa Interneta’ – da ne govorim o izvoznim poslovima, do kojih ne bi došlo da nije bilo osmišljenog i upornog prisustva na Mreži“, kaže Miodrag Ristić.
„Ključ je u tome da klijenti u tom ogromnom Internet‑plastu‑sena pronađu baš vašu www‑iglu. U tom smislu, postoje dva smera delovanja – stvarati kvalitetne proizvode/usluge za određene niše – i istovremeno zatrpati Web stotinama (ili još bolje hiljadama) „udica“ u vidu kvalitetnog sadržaja, postova, klipova, fotografija… Sve to zahteva mnogo vremena, ali ima jednu zgodnu osobinu: sve te akcije kumuliraju se tokom vremena, pa što duže to radite, sve ste bolji u tome. Počeli smo kao i svi, sa sajtom, blogom, mailing listama… Zatim smo prigrlili društvene mreže. Paralelno smo se upisivali na svaki katalog ili online berzu, gde god je to bilo besplatno. Pa onda drugi i treći sajt, uz reprizu svega pomenutog. U osnovi sve je prilično jednostavno – samo treba biti za jedan mali korak ispred konkurenata. Treba da učite kao osnovac i radite kao rudar“, zaključuje naš sagovornik.
Nacionalni domen za Internet brend
U onoj meri u kojoj radite lokalno, logično je da svoj brend gradite na lokalnom domenu. Za Miodraga Ristića iz firme Deto, to je usko povezano. „To je kao hleb i džem – ne idu jedno bez drugog. Zato lokalnom sajtu www.deto.rs posvećujemo ubedljivo najveću pažnju (samom sajtu i satelitskim stranicama na društvenim mrežama). Pored toga, imamo još i mikrosajt www.kutijice.com, a odnedavno i www.lepeze.com koji su prevashodno namenjeni regionu. Arhitektonskim rečnikom rečeno, domaći sajt je nešto kao temelj i noseći stubovi, a mikrosajtovi (i drugi kanali) bili bi završni radovi i dekorativni elementi. Eto, toliko je bitno – bez „dekoracije“ kuća bi bila nezavršena i nekomforna, a bez temelja bi se odavno srušila.“
Jovana Milićević
(Objavljeno u Časopisu PC#223)