Da li korišćenje cookiesa ima budućnost?
Apple je odlučio da objavi rat sajtovima koji koriste cookies za prikupljanje podataka o korisnicima. Nova verzija Safari browsera ima opciju Intelligent Tracking Prevention koje će promeniti način na koji se plasiraju oglasi.
Svedoci smo novih trendova u web oglašavanju. Paralelno sa vešću da će novi Google Chrome sadržati opcije za blokiranje određenih formata oglasa, Apple se obrušio na “kolačiće” tj. cookiese u najnovijoj verziji Safarija. Opcija Intelligent Tracking Prevention ozbiljno je ugrozila način na koji sajtovi dobijaju informacije o korisnicima.
Sve se promenilo sa iOS 11.2 updateom koji je onemogućio da se zaobiđe ova blokada. Sada se sajtovi suočavaju sa velikim problemom koji utiče na njihove prihode. Sa ovim problemom se pre svega suočavaju koji veliki deo saobraćaja dobijaju od Apple korisnika koji koriste Safari. Android i PC korisnici i dalje nemaju ove opcije, ali je i to samo pitanje vremena. Stručnjaci upozoravaju advertajzere da ne treba da čekaju konačnu propast cookiesa već treba da na vreme reaguju.
Ogromna većina oglašivača se oslanja na kolačiće kao glavni izvor identifikacije publike i merenja efekata kampanja. Ipak, sa novim tendencijama cookies ubrzano gube na značaju. Zbog novih blokada brojke pokazuju velike padove u konverziji (na tržištima sa velikim udelom Safari korisnika) što ne mora da bude tačno, već cookies više nisu pouzdani u tom smislu. Kada se sastavljaju izveštaji za oglašivače, brojke koje donose kolačići bili su osnova merenja učinka, a sada su te brojke postale nepouzdane.
Ove promene su za sada ograničene na Safari, ali je to samo početak. Apple je na isti način zaratio sa Flashom na sajtovima – svi su se smejali toj odluci koja se ispostavila kao pravilna. Adobe je na kraju priznao da je Flash zastarela tehnologija, pa ne sumnjamo da će sličnu sudbinu doživeti i cookies. Pitanje je samo kad.
Neophodne promene u web oglašavanju
Umesto da se fokusiraju na podatke koje donose kolačići, oglašivači bi trebalo da se okrenu drugim metodama identifikacije publike. Jedan od njih je svakako veće oslanjanje na identifikovanje aparata sa kog dolazi korisnik, a tu su i podaci kao što su operativni sistem, browser, IP adresa… Kad se napravi dobra analiza ovih podataka oni mogu sa većom preciznošću da identifikuju publiku interesantnu oglašivačima.
Da li će cookies zaista otići u penziju? Sigurno, samo pitanje je koliko smo daleko od tog dana. Oni koji već sada ozbiljno shvate promene koje se dešavaju, na vreme će kreirati strategije koje će dati rezultate. Ako se gleda iz ugla korisnika, ove promene su odlične vesti – na ovaj način će nam se servirati kvalitetniji sadržaj bez rudarenja po privatnosti (bar zvanično).
Izvor: Martech