Digitalizacija i moderno bankarstvo
Vreme u kome se učenje završavalo napuštanjem školskih klupa definitivno je iza nas. Danas učenje traje ceo život, bilo da se radi o usavršavanju na radnom mestu, bilo da govorimo o nekim svakodnevnim postupcima i navikama, kao što su bankarske usluge, razmena novca, šoping…
Više nije pitanje da li smo spremni za novine u bankarstvu, već samo koliko brzo ćemo uhvatiti korak s njima. U tom procesu Udruženje banaka daje značajan doprinos, edukujući građanstvo, korisnike usluga, ali i sam bankarski sektor.
Prema podacima Narodne banke, kontinuirano raste broj kupovina na Internetu, karticama i drugim vrstama plaćanja. Raste broj korisnika mobilnog bankarstva, krajem 2022. on je bio skoro četvrtinu veći nego godinu dana ranije. Povećan je i broj korisnika elektronskog bankarstva.
Srbija je jedna od prvih zemalja koje su uvele instant plaćanja – IPS. Koliko je to značajna promena, govori činjenica da je do poslednjeg kvartala 2022. više od 115 miliona transakcija realizovano ovim putem.
Kako potvrđuje NBS, za pet godina broj korisnika mobilnog bankarstva povećan je 2,5 puta, a korisnika elektronskog bankarstva 106 odsto.
Da li smo doskoro mogli da zamislimo da se ugovori o finansijskim uslugama zaključuju na daljinu, uz korišćenje video-identifikacije, a uz punu zaštitu sigurnosti građana? Danas je to realnost, a do kraja 2022. više od 300.000 ugovora postignuto je na ovaj način.
I po razvoju onlajn trgovine Srbija sve više postaje deo sveta. Nastaju nove e-commerce platforme, neke i sa ambicijom da postanu regionalni igrači. Navika kupovine preko Interneta sve je veća, tako da je u prvih devet meseci prošle godine u dinarima obavljeno više od 21 milion transakcija. To je preko 35 odsto više nego u istom periodu 2021. godine.
U ovakvim uslovima, bankarski sektor, sem što razvija svoje uslove u pravcu digitalizacije, ima obavezu da o novim uslugama edukuje čitavu javnost. Udruženje banaka, sa svoje strane, to čini na različite načine. Kao organizatori stručnih skupova, s kolegama bankarima razgovaramo o tome kako unaprediti savremene usluge i učiniti ih najdostupnijim za klijente. Sem toga, u svakodnevoj komunikaciji radimo na finansijskoj pismenosti klijenata. Koliko sami klijenti bolje znaju svoja prava i obaveze, što su više upoznati s detaljima bankarske ponude, to će odnos dve strane biti profesionalniji i bez potencijalnih nesporazuma.
Naravno, ne možemo na isti način komunicirati sa svim zainteresovanim grupama. Svi smo potpuno svesni da je digitalizacija manje prijemčiva starijim građanima, koji su u proseku gledano manje-više uplašeni od svega što nose nove tehnologije. I dok s jedne strane njima upućujemo dobre savete, s druge strane veliku pažnju poklanjamo edukaciji mladih, koji su i budući klijenti banaka, ali i potencijalni most ka starijim članovima porodice.
Zato Udruženje banaka i ove godine realizuje Evropski kviz novca. To je specifičan put kojim se mladi finansijski opismenjavaju, pokazuju svoje znanje iz oblasti finansija, a celim projektom popularizuje se čitava ova oblast.
Da se vratimo na početak, nije pitanje dokle je stigla digitalizacija finansijskih usluga, već koliko smo mi uključeni u igru koja odavno traje. Nije sporno da će banka budućnosti biti tamo gde smo mi, a na svakom od nas ostaje izbor koliko ćemo biti pripremljeni da njene usluge upotrebimo.
Korisna adresa: ubs-asb.com
Autor: Vladimir Vasić, generalni sekretar Udruženja banaka Srbije