Fejsbuk kao alat nadziranja i kažnjavanja korisnika u službi vlade
Jedan od problema sa ogromnom automatizovanom mašinom kakva je Fejsbukov algoritam za reklame je njena veličina i dalekosežnost, odnosno ona u potpunosti nikada ne bi mogla da bude podložna ljudskom nadgledanju. Umesto toga, algoritmi Fejsbuka poput Velikog brata tiho posmatraju svojih dve milijarde korisnika, svaki njihov postupak od banalnih interesovanja do najosetljivnijih i najličnijih delova njihove ličnosti, verovanja i medicinskih stanja, na osnovu čega se procenjuje šta bi kome trebalo da se svidi, i time se tiho postavlja “etiketa” na naloge. Šta se dešava kada vlada neke države počne da nadgleda, uznemirava, privodi i pogubljuje državljane zbog etikete koju je stvorio takozvani black box algoritam za generisanje reklama jedne američke kompanije?
Takve brige su nažalost daleko od hipotetičkih. Ranije ovog meseca izašle su informacije da je među algoritmima za reklame postojao pristup korisnicima za koje je sistem platforme procenio da bi potencijalno bili zainteresovani za akcije protiv sopstvene vlade. Ovakva etiketa se prilepila na više od 65 000 naloga ruskih državljana, time ih stavljajući u veliki rizik ako bi njihova vlada saznala da su označeni na ovakav način.
Postoje mnoge vlade širom sveta koje su više nego svesne potencijala Fejsbukovih alata za reklame kako bi ih upotrebile za nadgledanje i aktivno praćenje određenih demografskih grupa i njihovih interesa. Vladino korišćenje Fejsbukovih alatki za reklame uglavnom se sastoji od korišćenja javno dostupnih informacija, poput check in-ovanja ljudi i njihovih lajkova. Na primer, analizira se koji deo grada ima najveću gustinu ljudi određenih demografskih karakteristika, a koji u isto vreme imaju određene interese koji bi mogli da izazovu zabrinutost vlade.
Ovakva javna dostupnost informacija znači da obaveštajnim službama ne treba više sudski nalog da odobri nadgledanje ljude, dok na lokalnom nivou čak i policajci mogu koriste ove informacije za ispitivanje ljudi. Svetska dostupnost Fejsbukove platforme za reklame nudi naročito moćnu i primamljivu alatku za obaveštajne službe koje posmatraju nacije sa kojima su u sukobu, omogućavajući im da detaljnije analiziraju ljude i njihova interesovanja.
Problemi ovako ležernog koriščenja informacija o ljudima su brojni. Na primer, šta se dešava kada zemlje u kojima je homoseksualnost kriminalna radnja koja potencijalno može da donese smrtnu kaznu saznaju za takve korisnike, da li država može da koristi Fejsbukove alate da cilja njihovu zajednicu? Da li bi ove zemlje mogle da koriste sudski nalog da narede Fejsbuku da im nabavi listu svih imena individua u njihovoj zemlji za koje njegov algoritam veruje da su homoseksualci?
Korisnici verovatno ni sami nisu svesni da ih je Fejsbuk identifikovao kao potencijalno homoseksualne osobe. Oni mogu da vode računa u komunikaciji, povezivanju sa prijateljima, lajkovima, izjavama, statusima, i svim drugim onlajn akcijama u pokušaju da spreče sumnje. Ali Fejsbukovo nepokolebljivo svevideće oko se ne da lako prevariti, i verovatno će tokom vremena da im dodeli marketinšku etiketu koja će da nagovesti njihova uverenja ili seksualnu usmerenost zasnovanu na nijansiranim obrascima koje su nevidljive ljudskom oku. Portparol kompanije je izjavio da firma neće sklanjati kategorije koje bi potencijalno mogle da ugroze pojedince u vidu opasnosti od hapšenja ili smrti.
Za sada izgleda kao da društveni mediji umesto da spajaju svet, sve više pomažu u njegovom deljenju. Njihov internacionalni dohvat, ogromna centralizovana skladišta podataka i algoritmi koju mogu da iskoriste najosetljivije i intimnije delove naših života verovatno se sve više koriste kao stanica za svetske obaveštajne službe kako bi špijunirale i uticale na svet, dok u isto vreme same vlade sve više koriste svoju pravnu moć da nateraju Fejsbuk da im pomogne da nađu i kazne one pojedince koji im deluju sumnjivo. Dobrodošli u svet koji ni sam Orvel nije mogao da zamisli.
Izvor: Forbes