Invervju: SBB – mreža koja prati vreme
Već 20 godina SBB vodi rastuću armiju korisnika kroz vode objedinjenih komunikacija i usluga. Barem koliko to dozvoljavaju lokalni uslovi i regulativa. Ipak, okosnica sistema je „mreža” koja se stalno unapređuje i kontroliše pod budnim okom Vladimira Oraveca, NOC direktora kompanije SBB.
Davne 2003. godine prvi put smo se sreli sa SBB-om i brzinom Interneta od 128 Kbps. U aktuelnom trenutku, bezbroj mrežnih čvorova koji vode signale ka GIGA gradovima pod nadzorom je SBB Centra za nadzor mreže (NOC – Network Operations Center).
P: Sve SBB usluge su digitalizovane, pa Internet, TV i telefonija koriste jedinstvenu mrežu da bi pružile usluge korisnicima. Koliko i kako uopšte možemo da poredimo stanje od pre 20 godina s ovim što imamo sada?
O: Promenio se način života u svakom smislu. Danas je nezamislivo živeti bez Interneta, a i naš društveni život dobrim delom se preselio na društvene mreže. Ne možete da prođete ulicom a da ne vidite mladog čoveka bez smartfona u rukama ili sa slušalica u ušima. Tehnologija i razvoj telekomunikacija su u mnogo čemu promenili način našeg svakodnevnog života, ali i otvorili neke nove prilike i pružili nove šanse.
S brzinom Interneta od 128 Kb/s koju smo pružali na početku, za prenos videa od 700 MB bilo je potrebno 12 časova, a jedne fotografije od 3 MB čak tri minuta. S današnjim brzinama isti video se skine za 11 sekundi, a za tri sekunde možete da skinete 60 fotografija. U tom smislu konstantno razvijamo mrežu visokog kapaciteta koja može da prati nove potrebe korisnika.
Tokom 20 godina poslovanja SBB je korisnicima u Srbiji omogućio nove, naprednije načine komunikacije, informisanja i kvalitetne zabave, ali i kao društveno odgovorna kompanija ukazao i podstakao na pozitivne promene u našem društvu kroz podršku mladim i talentovanim studentima i učenicima, ekološke projekte i podršku finansijski ugroženim porodicama.
P: Šta sve spada u nadležnosti NOC-a (Network Operations Center) i koliki je rast angažovane opreme i ljudi bio potreban da se isprati ovakav rast SBB mreže?
O: Network Operations Center prevashodno se bavi nadzorom mreže na celom footprint-u, odnosno u svim gradovima u Srbiji u kojima pružamo usluge. Pored toga, zadatak čitavog tima inženjera je konstantna kontrola kvaliteta naših servisa i obezbeđivanje najvišeg kvaliteta usluga svim našim korisnicima. Da bismo u svim zadacima uspeli, mi konstantno komuniciramo, pre svega interno sa svim tehničkim i inženjerskim sektorima unutar SBB-a, ali i United Grupe, u okviru koje kompanija posluje u Srbiji, kao i eksterno sa svim našim partnerima. Rastom kompanije, ubrzanjem Interneta i uvođenjem novih naprednih servisa, Centar za nadzor mreže se razvijao prateći sve veće zahteve korisnika, ali i servisa koje kao kompanija danas pružamo.
Naši planovi prate i podržavaju razvoj GIGA mreže, odnosno najveće i najbrže mreže nove generacije u regionu, kao i stalno ulaganje u data centar
Inženjeri NOC-a preko različitih specijalizovanih alata obrađuju notifikacije s više hiljada mrežnih uređaja iz nekoliko desetina domena u realnom vremenu. Sve naše aktivnosti i napori fokusirani su na visoku efikasnost u ranoj dijagnostici eventualnih anomalija na mreži sa ciljem postizanja što boljeg korisničkog iskustva. Danas imamo i potvrde naše strateške orijentacije ka najvišim korisničkim standardima, budući da smo dobitnici Ookla priznanja za najbržu i najbolje ocenjenu fiksnu Internet mrežu u Srbiji, kao i da su, prema istraživanju agencije Deep Dive, naši korisnici Interneta i televizije najzadovoljniji u Srbiji. Kada na to dodate i Best Buy sertifikat za Internet po izboru milenijalaca u našoj zemlji, mislim da možemo da budemo zadovoljni dobro urađenim poslom.
Trudimo se da što više delujemo preventivno kako bi naši korisnici konstantno imali kvalitetan servis i u tom pogledu svakodnevno radimo na razvoju novih alata i unapređenju sistema monitoringa.
P: Priznanje kompanije Ookla za „najbrži internet u Srbiji” vam sigurno imponuje. Koliko je teško pomiriti različite zahteve, poput „gejmera” koji traže što manji ping, do hroničnih „bindžera” kojima je najvažniji što veći protok podataka?
O: Svakodnevno osluškujemo i učimo kakve su potrebe korisnika, naročito onih koji izlaze iz domena prosečnog korišćenja servisa. S obzirom na to da su njihova očekivanja i potrebe najzahtevnije, oni nas usmeravaju da prepoznajemo gde imamo prostora za unapređenje, da bi korisničko iskustvo bilo na što višem nivou. Naravno, mnogo nam znači nagrada i potvrda o kvalitetu servisa renomirane kompanije Ookla, koja je došla kao kruna našeg dvodecenijskog rada i težnje da korisnicima u Srbiji uvek pružimo najbrži i najstabilniji Internet. Na događaju na kojem smo promovisali povećanje brzina u okviru EON paketa, čime smo unapredili brzine zvanično najbržeg Interneta u Srbiji, prisustvovali su ambasadori naših usluga, među njima i gejmeri koji godinama svoje profesionalne uspehe ostvaruju upravo zahvaljujući našim servisima i na neki način uvek za nas postavljaju najviše lestvice standarda.
Inženjeri NOC-a preko različitih specijalizovanih alata obrađuju notifikacije s više hiljada mrežnih uređaja iz nekoliko desetina domena u realnom vremenu
S druge strane, kada je reč o inovacijama, setite se 2019. godine kada smo praktično uveli novu reč u naš jezik – „bindžovanje”, i od tada praktično svake godine korisnicima smo omogućavali bindžovanje, odnosno maratonsko gledanje novih serija, bez reklama i prekidanja.
Različiti zahtevi naših korisnika i zadovoljavanje raznih potreba, od naprednih korisnika do starije populacije ili najmlađih, koje stalno edukujemo, čine naš posao zahtevnijim, ali i lepšim, jer smo svedoci pozitivnih promena koje donosimo.
P: Iako je teško biti prorok, da li imate viziju kako bi SBB mreža mogla da izgleda, na primer, za pet godina i šta bi sve mogla da pruži korisnicima?
O: Sasvim sigurno naša budućnost je obezbeđivanje najnaprednijih servisa, prema najvišim standardima korisnika. Budućnost za nas praktično stiže već ove godine kada počinjemo izgradnju 10 GIGA optičke mreže za nekoliko desetina hiljada porodica. Uz to, stvaramo GIGA Srbiju, čime se završava veliki projekat digitalizacije svih gradova na SBB mreži.
Ne krijemo ni našu želju da zaokružimo ponudu telekomunikacionih servisa ulaskom na tržište mobilne telefonije, kako bismo korisnicima i u ovoj usluzi ponudili naše prepoznatljive standarde uz najbolji odnos cene i kvaliteta.
Uz konstantnu težnju da mogućnost inovativne i personalizovane komunikacije i informisanja ponudimo bilo kada i bilo gde, uz jednak kvalitet servisa na bilo kom uređaju, verujem da ćemo kanale u 4K rezoluciji, koje smo prvi uveli na tržište, pružati u još većem broju.
Tehnologija se sve više menja u korist ličnog doživljaja korisnika, a ja s ponosom mogu da kažem da mi tu budućnost donosimo. Započeli smo personalizaciju sadržaja kroz EON profile 2020. godine, ali to je bio samo početak profilizacije celokupnog sadržaja prema potrebama pojedinačnog korisnika.
Naši planovi prate i podržavaju razvoj GIGA mreže, odnosno najveće i najbrže mreže nove generacije u regionu, kao i stalno ulaganje u data centar, jedan od najvećih i najsavremenijih u zemlji, uz stalno inoviranje i ulaganje u znanje stručnog kadra, kao i nove ideje sada već dolazeće generacije Z korisnika i mladih inženjera.
P: Kako funkcioniše NOC tim i imate li uvek utisak da je sve pod kontrolom?
O: Danas smo dostigli određeni nivo automatizacije procesa, ali nemoguće je funkcionisati bez ljudi, inženjera koji ove procese drže pod kontrolom i konstantno ih unapređuju. Briga o zaposlenima, kao i njihov razvoj, veoma nam je bitan segment svakodnevnog poslovanja. Iz tog razloga zaposleni prepoznaju NOC kao idealno mesto za rad i priliku za lično usavršavanje, kroz neprestano upoznavanje s novim tehnologijama u našoj industriji.
Kada napomenem da NOC funkcioniše 24 sata dnevno, 365 dana u godini, jasno je da uz visok stepen discipline, naš rad dobija na značaju. Svesni smo odgovornosti i važnosti našeg rada kako bismo svim korisnicima u Srbiji obezbedili mogućnost da pre svega izaberu SBB usluge, a zatim omogućimo Internet brzine do 1 Gbps, odnosno 10 GIGA do kraja godine, EON TV platformu koja je najpopularnija u ovom delu sveta i saznanje da smo mi u svakom trenutku tu za naše korisnike.