Kada oblaci postanu stvarnost
I Telekom Srbija uveo je za svoje korisnike cloud usluge. Tim povodom, sagovornik nam je bio Petar Popović, izvršni direktor Direkcije za poslovne korisnike Telekoma.
Zašto Telekom i cloud?
Telekom Srbija, kao najveća IT i telekomunikaciona kompanija u domaćem vlasništvu, ima obavezu da održi poziciju i da bude generator napretka na domaćem ICT tržištu. Vođeni ovom idejom, kontinuirano pratimo napredne trendove u ICT industriji i zahvaljujući ulaganjima u infrastrukturu, uskoro ćemo ponuditi novi način isporuke IT usluga i softvera putem cloud‑a Telekoma Srbija kako bismo odgovorili na najsavremenije zahteve i potrebe korisnika. Trend snažnog razvoja informacionih i komunikacionih tehnologija (ICT) otvorio vrata novom okruženju, kako mi kažemo, poslovanju u oblaku, tj. cloud‑u.
Kome je pre svega namenjen ovaj servis?
U prvoj fazi Telekom Srbija će ponuditi usluge IaaS i PaaS, ili kako smo ih mi nazvali Izgradi i Nadogradi. Usluga Infrastruktura‑kao‑Servis (IaaS) – Izgradi pogodna je za nove kompanije koje nemaju početni kapital da investiraju u infrastrukturu, za kompanije koje brzo rastu i ne mogu da isprate rast investicija u IT ili za one kompanije u kojima postoji potreba za privremenim proširenjem infrastrukture ili disaster recovery (rezervne) lokacije.
Kompanije koje zahtevaju visok nivo bezbednosti, performansi i specijalizovanih aplikacija koristiće PaaS ‑ Nadogradi, koje obezbeđuje platformu kod koje korisnici sami kreiraju aplikacije koje će pokrenuti na „oblaku“ bez potrebe da prethodno instaliraju potreban alat. Aplikacije su pod kontrolom korisnika koji ima određena prava korišćenja. PaaS rešenja se uobičajeno isporučuju kao integrisani sistem, pružajući istovremeno razvojnu platformu i infrastrukturu na kojoj će se aplikacije izvršavati, pri tome izbegavajući kupovinu i održavanje softvera i neophodne infrastrukture. PaaS omogućuje hostovanje, razvoj, primenu, testiranje i održavanje aplikacija u istom integrisanom razvojnom okruženju.
Istakao bih jednostavnost korišćenja cloud servisa, tj. IT infrastrukture po principu „plati ono što koristiš“. To podrazumeva optimizaciju resursa, značajnu uštedu i našu stručnu IT podršku. Finansijskim institucijama i drugima kojima je neophodan siguran, brz i ekonomičan prenos podataka nudimo i disaster recovery uslugu, gde se u slučaju nepredviđenih nezgoda čuvaju svi podaci. Telekom Srbija je u obavezi da obezbedi poštovanje pravne regulative koja nalaže da se osetljivi podaci čuvaju na teritoriji Republike Srbije.
Zbog čega bi korisnici izabrali rešenje cloud Telekoma Srbija?
Telekom Srbija korisnicima nudi servis po principu „ključ u ruke“ i garantuje potpunu bezbednost podataka i neprekidnost IT operacija. Nudimo korisnicima sve tipove cloud usluge: javni, privatni i hibridni, kao i najznačajnije servise u okviru cloud usluge. Jedini smo u mogućnosti da pružimo kompletno garantovano QoS E2E rešenje u slučaju da se korisnik pored cloud usluge odluči i za naš pristup Internetu, bilo fiksni bilo bežični. Tim stručnih i predanih ljudi će korisnika voditi do uspešne realizacije i korišćenja ove usluge, a svu potrebnu podršku garantuje i partnerstvo s najvećom kompanijom u ovoj oblasti HP.
Kako se koristi servis?
Korisnik pristupa preko moderno dizajniranog portala i samostalno kupuje, kreira i prati svoje cloud servise. Preko portala, korisnik može da menja parametre pojedinačnih servisa u zavisnosti od svojih potreba i korišćenje resursa plaća po principu pay per use, tj. po utrošku. Najvažnije je da korisnik ima jednostavnu, potpunu i ekskluzivnu kontrolu nad svojim IT resursima iako se njegova infrastruktura nalazi u Telekomu Srbija. Korisnik je u svakom trenutku precizno obavešten o ceni servisa koje koristi, njihovom statusu i specifikaciji.
Sve se, dakle, dešava na zahtev korisnika?
Da, upravo tu dolazi do izražaja smisao poslovanja u oblaku. Korisnik samostalno bira i pokreće potrebne računarske resurse i plaća usluge u zavisnosti od vremena i obima u kojem ih koristi. „Telekom Oblak“ je tu i da omogući pristup bez obzira na uređaj: računar, mobilni uređaj, laptopovi, PDA…
Kako će se Telekom Oblak dalje razvijati?
U planu nam je i ponuda Softver‑kao‑usluga – SaaS, kao niz aplikacija i rešenja, koja će moći da se po potrebi kupuju, aktiviraju i podešavaju. U ovom delu naša očekivanja su da ponudimo odgovarajuće performanse, dostupnost i time značajno smanjimo operativne troškove našim korisnicima. Planiramo i partnerski odnos s domaćim firmama iz ove oblasti gde ćemo promovisati i domaća dostignuća. Pozivamo vas da nas uskoro posetite na www.oblaci.rs.
(Objavljeno u časpšisu PC#209)