Kako učiti za savremene poslovne izazove?
Kada se pomene učenje da li je i vama prva asocijacija školska klupa ili neprospavane noći za vreme ispitnog roka, u suštini formalno i organizovano učenje? Zapravo, najveći deo saznanja, čak 90%, koje steknemo u toku našeg života jeste neformalnog tipa. Interakcije sa porodicom i prijateljima, knjige, filmovi, članci i sadržaj koji vas prirodno zanima jesu kanali kroz koje dobijate najveći broj informacija koje vas oblikuju
Ljudi su radoznala bića koja oduvek proaktivno pokušavaju da uče i da steknu znanje kroz iskustvo i interakciju, ipak, ma koliko svestrani i informisani, u ranijim godinama bez diplome niste imali mogućnost da dođete do posla iz snova ukoliko nemate odgovarajuću kvalifikaciju. Poslednjih godina, sa rastom društvenih medija i obline platformi koje olakšavaju širenje znanja, za jedan deo poslova na tržištu rada poslodavcima više diploma nije presudna. Na listi poslova koji su izuzetno dobro plaćeni, a u isto vreme ne zahtevaju diplomu na intervjuu za posao nalazi se u prvom redu široka paleta IT i marketing poslova.
U 2016. godini objavljeni su rezultati ankete u kojoj je učestvovalo preko 50,000 programera iz 173 zemlje koja je pokazala da je čak 69,1% njih zapravo samouko, i da je svoje veštine steklo neformalnim putem. Nevidljiva ruka tržišta reguliše ponudu i potražnju, te su mnogi poslodavci morali su da se fokusiraju na realne veštine potencijalnih zaposlenih u odnosu na njihove diplome u nedostatku onih koji imaju formalne kvalifikacije. Anketa iz januara ove godine pokazuje da čak jedna trećina diplomaca u Velikoj Britaniji sumnja da je napravilo dobar izbor odlaskom na fakultet jer smatraju da su mogli da pronađu bolje plaćane poslove i karijere da su izabrali neformalno učenje.
Zahtevnije i formalno obrazovanje
Iako se iz dosadašnjeg teksta stiče utisak da je pred nama prava revolucija u oblasti obrazovanja, studija Harvard poslovne škole iz 2017. godine navodi da pomeranja u jednom delu tržišta rada neumitno dovode do pomeranja i u raznim drugim oblastima.
Radna mesta koja do skora nisu zahtevala fakultetsku diplomu, kao što je na primer mesto sekretarice, sada traže takve kvalifikacije. U SAD u toku 2017.godine skoro 6 miliona radnih mesta pomerilo je svoje kriterijume za stepenicu više i počele da traže od svojih zaposlenih formalno obrazovanje.
Ukoliko uzmemo u obzir da se oko dve trećine mladih bavi neformalnim učenjem svakoga dana, i to u trajanju do sat vremena, stiče se utisak da bi poslodavci trebalo da posvete više vremena u ohrabrivanju i podsticanju radnika da usvajaju znanja na način koji je njima blizak a poslodavcu dugoročno koristan. Tačnije, vreme je da se kompanije pozabave razvojem najboljeg pristupa učenju njihovih zaposlenih i definisanju realnih kriterijuma za obavljanje određenih poslova.
Korisna adresa: britishcouncil.rs
Autor: Jelena Cakić, Marketing koordinator za Zapadni Balkan, British Council