Sony PlayStation 5: prilagođen AMD Ryzen CPU, Navi GPU, uz SSD…
Nakon višegodišnjih špekulacija, polako se kristalizuje šta će činiti narednu generaciju PlayStation konzole. Mark Cerny, jedna od vodećih ličnosti u kompaniji Sony i sistem arhitekta, je otkrio neke informacije o samom sistemu, obećavši pri tome da se “neće raditi o običnom unapređenju”.
Glavna stavka jeste da će sistem biti (ponovo, baš kao i kod PlayStation 4 konzole) biti baziran na AMD hardveru. Konkretno, radiće se o prilagođenoj verziji 7-nanometarskog čipa, što znači da će se upotrebljavati nova iteracija Ryzen 2 čipa. S obzirom da će se raditi o specifičnoj arhitekturi, ni Cerny ni AMD ovaj čip ne nazivaju APU-om. APU je koncept koji integriše grafička i procesorska jezgra u okviru istog čipa. Iako će AMD hardver biti sličnog koncepta, neće biti sasvim isti, već modifikovan u skladu s potrebama konzole.
CPU i grafika u jednom čipu
Kako stvari stoje, PlayStation 5 će imati 8 procesorskih jezgara, baziranih na AMD Zen 2 mikroarhitekturi. To je ista arhitektura koja se očekuje ove godine i trebala bi biti lansirana polovinom 2019 sa Ryzen “Matisse” i drugom generacijom EPYC “Rome” procesora. Još uvek nije poznato kako će se ova arhitektura ponašati u praksi, odnosno kakve će biti performanse procesora, ali očekuje se samo napredak u odnosu na postojeći Zen.
Zanimljivo je da će AMD u čip implementirati svoju dolazeću Navi GPU arhitekturu. Iako nije rečeno puno o GPU konfiguraciji ili performansama, može se reći da od kompanije Sony zavise grafičke performanse: koliko prostora za Navi blok bude dozvolila, od toga će zavisiti koliko će jezgara AMD implementirati, pa će od toga zavisiti i konačne sposobnosti čipa. Navi arhitektura se već neko vreme povlači po AMD roadmapovima, ali bismo i nju trebali da konačno vidimo tokom ove godine, barem kada je PC polje u pitanju.
Sam Cerny je rekao više o Navi varijanti koju će koristiti Sony. Naime, otkrio je da će naredna generacija PlayStation konzole podržavati ray tracing, tehnologiju koju smo na PC računarima videli u Nvidia RTX grafičkim kartama poslednje generacije. Interesantno je da AMD grafike ne podržavaju ray tracing, barem ne sa specijalno posvećenim jezgrima. Ta tehnologija se označava kao GPU tehnologija budućnosti koja dozvoljava realističan rendering, posebno kada je u pitanju svetlo. To bi moglo da znači da će cela Navi generacija biti dizajnirana sa podrškom za ray tracing, o čemu AMD do sada nije puno govorio, a PC korisnici su itekako zainteresovani.
Veliki korak napred
Kako bilo, sigurno je da će performanse doživeti veliki pomak napred u odnosu na PS4 i PS4 Pro. To se posebno odnosi na procesor, koji će biti drastično napredniji u odnosu na Jaguar mikroarhitekturu iz postojećih Sony konzola. Čak i ukoliko se opredele da radni takt bude nešto niži, brži čip sa daleko “izdašnijim” IPC-om bi trebalo da bude daleko brži, kako u situacijama “jezgro u odnosu na jezgro”, tako i u ukupnim performansama. Poređenja radi, već Zen 1 je 3-4 puta brži od Jaguar procesora sa istim brojem jezgara.
Sony će želeti da “pogura” 8K tehnologiju na televizorima, tako da treba očekivati da će i Navi biti dramatično brži od Graphics Core Next (GCN) 2 i GCN 5 tehnologija, upotrebljenih na PS4 i PS4 Pro konzolama. Što se audio rešenja tiče, ponovo je AMD kreirao poseban čip. U članku se spominje “posebna 3D audio jedinica”, tako da treba očekivati da naredni PlayStation napravi veliki iskorak i po tom pitanju, uključujući unapređene Head Related Transfer funkcije za 3D audio. AMD je već probao sa TrueAudio rešenjem za PS4, ali se na PC polju to rešenje pojavilo u svega nekoliko GPU-ova, pre nego što je AMD odlučio da napusti ove napore sa dolaskom Polaris GPU arhitekture 2016. godine.
SSD-ovi takođe
Konačno, nova generacija Sony konzole će napustiti koncept hard diska kao odabranog načina arhiviranja podataka. Preći će se na SSD, što će doneti dramatično ubrzanje u odnosu na do sada korišćeni 2.5-inčni 5400 RPM HDD. Naravno, i u PS4 se mogao ugraditi SSD, ali su konzole fabrički dolazile sa hard diskovima. Zen 2 familija bi trebala da podrži PCIe 4.0, a svedoci smo i velikog pojeftinjenja SSD-ova u svim formatima. Za očekivati je da će Sony upotrebiti M.2 format za skladištenje podataka, koji i jeste najzgodniji za integrisane mašine, kakav će biti PlayStation.
Kompatibilan unatrag
Najzad, Cerny je u intervjuu potvrdio da će nova konzola biti u potopunosti kompatibilna sa PS4 igrama. Nema ni razloga da ne bude tako, budući da su obe konzole bazirane na x86 arhitekturi, plus je proizvođač čipova bio (i ostaće) AMD. Ostaje još samo pitanje kada ćemo videti konzolu. Prema najavama – ipak ne tako brzo. Preciznije, PlayStation 5 se ne očekuje tokom ove godine, ali se očekuje da će se pojaviti tokom nardene godine. Na taj način će se obezbediti dovoljno vremena da se konzola pripremi na adekvatan način, izbegnu sve eventualne nedoumice i uklone svi bagovi. Naravno, u narednom periodu će se pojavljivati nove informacije o dolazećoj konzoli, tako da budite uz PC Press!
Izvor: Anandtech