Šta CEO treba da zna o SEO
Chief Executive Officer (CEO) i Search Engine Optimization (SEO), među prijateljima poznatiji kao „direktor“ i „optimizacija“, imaju iste online ciljeve – da kompaniju što bolje pozicioniraju na Internetu. Pod uslovom da dobro sarađuju…
Poznata je činjenica da mali broj onih koji upravljaju domaćim firmama zna i razume bitne aspekte Internet prisustva. Probaćemo da prosečnom srpskom direktoru običnim srpskim jezikom objasnimo šta je to SEO, kao jedan od ključnih elemenata kvaliteta sajta bilo koje kompanije. Ukratko, dragi direktori, to je način da Google 24/7 besplatno radi za vašu firmu. Efekti SEO mnogo duže traju od oglašavanja koje Google naplaćuje, a koje traje samo dok se plaća. Takođe, SEO sporije stiže do rezultata, ali traje takoreći zauvek, dok oglašavanje daje trenutne ali kratkoročne rezultate.
U nastavku slede praktična, netehnička objašnjenja koje svaki CEO treba da zna o SEO, zbog čega u njemu nema mesta za skraćenice i izraze tipa: URL, Title Tag, Meta Description, Meta Keywords, OG tags, Headings, Alt Attribute… ti termini ne predstavljaju deo posla direktora.
Šta radi taj SEO?
Google i ostali pretraživači Interneta (search engine), prilikom pretrage skoro dve milijarde postojećih sajtova na svetu, žele da svojim korisnicima daju što bolji rezultat, koji odgovara otkucanim ključnim rečima u polju za pretragu. Za to su im presudni SEO elementi koje svaki profesionalno napravljeni sajt treba da ima, a koje pretraživači mogu lako da zabeleže u svojim bazama podataka. Optimizacija Internet sajtova ima zadatak da ih na sadržajan i tehnički način prilagodi tako da se što bolje plasiraju u rezultatima pretrage, što bliže prvoj strani rezultata. Mada, ne zaboravite staru izreku: „Najbolje mesto da sakrijete leš jeste druga strana rezultata guglovanja“.
Search Engine Optimization (SEO), u prevodu – optimizacija za pretraživače, sastoji se od dve osnovne komponente: on‑page SEO – optimizacija na samom sajtu kompanije i off‑page SEO – sve ono što se radi van sajta. Najbitnija je optimizacija sadržaja sajta, pomoću profesionalno napisanih tekstova na sajtu koji sadrže bitne ključne reči, kao i kroz odabir i SEO obradu ostalih sadržaja (fotografije, audio, video…).
U on‑page SEO spada i tehnička optimizacija sajta, tj. podešavanje servera na kom se nalazi, ispravnost njegovog programskog koda i njegove strukture. Za off‑page SEO presudni su linkovi koji s drugih relevantnih sajtova vode ka sajtu kompanije, jer pokazuju kredibilitet u poslu kojim se bavite, to jest govore da vas drugi preporučuju. Ako je SEO urađen kako treba, polovina posla promocije na Internetu već je obavljena.
Koje prednosti SEO obezbeđuje?
Svaki biznis, bez obzira na veličinu i lokaciju, može da ima korist od SEO optimizacije sajta. Najveća prednost je to što je SEO glavni izvor potencijalnih klijenata. Upravo su novi, sveži, potencijalni klijenti oni koju guglovanjem traže rešenje za neku svoju potrebu ili problem. Za razliku od postojećih klijenata, oni verovatno ne znaju adresu vašeg sajta, ali znaju pojmove koji opisuju vrstu proizvoda ili usluge koju traže na Internetu.
Potencijalni klijenti pretražuju Internet da bi pronašli ponudu koja im najviše odgovara. Danas korisnici Interneta uglavnom znaju da jasno razlikuju šta su plaćeni oglasi koji im za tražene ključne reči iskaču na prvoj strani Google pretrage, a šta su oni neplaćeni, organski rezultati. I uglavnom znaju da treba da više cene te rezultate koji nisu plaćeni i da takvim ponuđenim linkovima mogu, na neki način, više da veruju.
Dugoročno gledano, SEO je najjeftini i najisplativiji način da se dobro pozicionirate na Internetu. Jednom napisani SEO tekstovi, mogu godinama da se pojavljuju dobro pozicionirani u rezultatima pretrage, tačnije – sve dok ih neki bolje optimizovani tekstovi ne izguraju s tih pozicija. SEO je, dakle, dugovečan zahvaljujući trajnim sadržajima na sajtu, za razliku od oglasnih kampanja koje budu i prođu. U stvari, Internet ne trpi kampanje, već traži stalnu brigu o kvalitetnom i pravovremenom online prisustvu, a to je upravo ono što se postiže kroz SEO.
Kako se postiže dobar SEO?
Rad na SEO počinje od prvih trenutaka u proizvodnji novog sajta kompanije. Kao i za sve druge komunikacione projekte (jer sajt firme je njen sopstveni medij), i taj posao treba da krene od istraživanja ciljnih grupa, konkurencije, trendova na Internetu… Pre pisanja tekstova za sajt posebno je bitno SEO istraživanje ključnih reči. Ko to radi i kako se to radi?
Najbolji put ka profesionalnoj optimizaciji vodi preko angažovanja Internet konsultanta, koji će izraditi Strategiju Internet prisustva, u kojoj su sadržana sva gore nabrojana istraživanja i druge potrebne analize i smernice. Ovo verovatno zvuči preskupo i isuviše složeno za male firme, ali je praksa pokazala da je svakome ko vodi iole ozbiljniji biznis pametnije da na početku plati nekog ko će postaviti stvari na pravi način, umesto da više puta plaća doradu jeftinijih rešenja koja nisu dala rezultat. Vlasnicima mikrobiznisa koji su dovoljno tehnički upućeni, a pritom motivisani i talentovani da se bave svojim nastupom na Internetu, uvek preostaje opcija da samoobrazovanjem preko Interneta savladaju SEO tehnike i obave potrebna istraživanja.
Koju god opciju da izaberete, prvi sledeći korak nakon analize prikupljenih podataka jeste rad na tekstu, jer izbor pravih reči za ključne pojmove utiče i na pojedine tehničke aspekte Internet sajta. SEO copywriting je veština koja je za taj posao potrebna, a rezultat treba da bude sadržaj sajta koji je prilagođen i pretraživačima i ljudima. Mnogi i za ovaj posao SEO kopirajtera smatraju da im je dovoljno što znaju sva slova… Pri tome zaboravljaju da dobar SEO traži i dobro znanje jezika, ali i dobro poznavanje preporučenog načina pisanja za Internet. Talenat za pisanje se podrazumeva.
Dobar SEO traži i upućenog programera koji će uraditi tehnički deo optimizacije sajta, ali i nekog ko će se baviti pridobijanjem povratnih linkova s drugih sajtova. Ovo drugo je neostvarivo bez stalnog kreiranja korisnog sadržaja za sajt, što povećava prilike i razloge za zasluživanje povratnih linkova – i na drugim sajtovima i na društvenim mrežama. I upravo je ta redovna produkcija novog sadržaja ključ uspeha za mnoge kompanijske sajtove, a postiže se kroz vesti, blog postove i druge stalne načine za povećavanje broja Web strana s bitnim ključnim rečima.
SEO i Content marketing
Za SEO se često kaže da je to neka vrsta Public Relations‑a za sajt. Ipak, mnogo mu je bliži pojam Content Marketing (marketing sadržajem), kao strateški marketinški pristup fokusiran na kreiranje i distribuciju korisnog i relevantnog sadržaja, namenjenog da privuče i zadrži jasno definisanu publiku. Za sveobuhvatnu online marketinšku strategiju, SEO i Content Marketing treba da rade zajedno, često su i nerazdvojivi jedan od drugog, a cilj je pronalaženje ravnoteže između njih kroz kvalitetno proizveden i plasiran sadržaj na sajtovima.