Akordi pod kontrolom: PreSonus Studio One 4
Kada treba obraditi zvuk, potražićemo dobar Digital Audio Workstation softver. PreSonus je već dugo u vrhu ove oblasti, a nedavno je promovisana verzija Studio One 4…
Danas postoje mnogi odlični DAW (Digital Audio Workstation) sistemi, a među najpoznatijima su: Pro Tools, Logic Pro, FL Studio, Cubase, Reaper, Sonar, Ableton Live, ali i PreSonus Studio One, koji se zasluženo nalazi u elitnom društvu. Svi pobrojani sistemi imaju pojedine sjajne karakteristike po kojima su prepoznatljivi, a PreSonus je specifičan po tome što uvek osluškuje potrebe svojih korisnika, pa tako svaka nova verzija njihovog Studio One‑a sadrži sveža rešenja koja i te kako olakšavaju upotrebu i dopuštaju korisniku da ima potpunu kontrolu nad audio‑projektom.
Posle tri godine od treće verzije ovog softvera, PreSonus je izbacio Studio One 4. Ova verzija ne samo da predstavlja odgovor na suptilne zahteve korisnika nego je PreSonus ovoga puta otišao korak dalje i u najnovijoj verziji ponudio rešenja i alate kojima se niko nije nadao. Tako sada, pored već postojećih traka za markere, aranžiranje i tempo, postoji i traka za akorde (Chord Track) koja nudi zanimljive stvari. Ugrađeni detektor akorda može pokazati progresiju akorda na audio ili MIDI zapisu. Jednostavnim prevlačenjem dela zapisa na Chord Track kreira se referenca za Harmonic Editing. Ova funkcija pomaže korisniku da identifikuje akorde koristeći trikove pametne detekcije, omogućava manipulisanje audio‑zapisom i promene određenih akorda ili celog ključa pesme.
Novi Chord Track trebalo bi da se koristi kao sredstvo za isprobavanje grubih ideja u fazi komponovanja. Implementacija ove funkcije je jednostavna, a alat je istinski koristan i moćan za one koji žele da kreiraju ideje i potom ih testiraju. Chord Track se pokazao korisnim u 90 odsto slučajeva, tako da treba imati u vidu da, ipak, u nekim situacijama može doći do greške u prepoznavanju akorda, kako u pogledu harmonije, tako i u pogledu njihovog trajanja. Za svrsishodno korišćenje ove funkcije potrebno je osnovno razumevanje teorije muzike, a posebno muzičke harmonije.
Novi Studio One 4 radi sa svom standardnom MIDI opremom, od kontrolera do tonskih modula, ali kada MIDI podaci stignu u Studio One, pretvaraju se u 32‑bitni format visoke rezolucije. To znači da na instrumentima neće biti zipper šumova, moguća je detaljnija automatizacija i sveobuhvatno obrađivanje MIDI sadržaja. Ako je potrebno da MIDI zapis vratite u spoljašnji svet, Studio One 4 ima opciju da prevede format visoke rezolucije u standardan MIDI zapis.
Zahvaljujući bogatom spisku izvornih plug‑in‑ova, Studio One se može smatrati kompletnim proizvodnim paketom, a najnovija generacija virtuelnih instrumenata, zasnovana na inputu iz raširene Studio One zajednice, pruža još više. PreSonus‑ova „ritam mašina“ Impact u novoj verziji preimenovana je u Impact XT, sveobuhvatnu fabriku za proizvodnju ritmova. Nova verzija dodaje više od 20 novih, veoma traženih funkcija i poboljšanja, kao što su istovremeno istezanje, kvantifikovanje bita, a možete čak i da napravite kompletne aranžmane u jednoj instanci tako što ćete pokrenuti lupove koji se sinhronizuju s vašom pesmom.
Mastering funkcije u Studio One 4 uključuju sofisticirani EQ, limiter, spectrum analyser, compressor, razne efekte, ali i analitičke plug‑in‑ove kojima možete dodati važne, završne, detalje vašoj muzici. Ove alate možete primeniti na pojedinačne trake, na grupe instrumenata ili na ceo završni miks. Još i kod starijih verzija ovog softvera u toku masteringa ste u Project page‑u uvek imate mogućnost da se vratite na Song page, ispravite eventualne nedostatke koje ste primetili i automatski se vratite na klasičnu Project page kako biste nastavili sa masteringom.
Ako se uporede Studio One 3 i 4, nameće se zaključak da PreSonus isporučuje ono što korisnici traže. Oni prave Studio One za svoje korisnike, što im se vraća bazom lojalnih fanova i sve većim brojem onih koji prelaze na Studio One s drugih Daw‑ova. Da bi olakšali ovaj proces, Studio One 4 sada podržava AAF (Advanced Authoring Format) za razmenu podataka s drugim audio‑programima. Projekte započete u drugim sistemima sada možete u celini prebaciti u Studio One. Bez potrebe da kreirate iste kanale iznova, dobićete istu listu traka, isti tempo, već kreiranu automatizaciju i slično. Ova funkcija, takođe, omogućava laku razmenu projekata i muzičkih traka s korisnicima drugih Daw‑ova, što olakšava saradnju i kooperaciju na muzičkim projektima u široj zajednici.
Bilo da ste kompozitor, audio‑editor, di‑džej ili muzički entuzijasta, trebalo bi da probate ovaj softver, koji vas neće ostaviti ravnodušnim.