Apple, Google i Meta prvi na udaru DMA zakona
EU će istražiti Apple, Google i Metu zbog potencijalnog kršenja novog DMA zakona, saopštili su evropski antimonopolski regulatori. Istrage mogu potencijalno dovesti do velikih kazni za ove kompanije.
Zakon Evropske unije, koji je stupio na snagu 7. marta, ima za cilj da obuzda moć tehnoloških kompanija tako što će olakšati prelazak korisnika između konkurentnih online usluga poput platformi društvenih medija, internet pretraživača i prodavnica aplikacija. To bi zauzvrat trebalo da otvori prostor za manje kompanije da se takmiče.
Ako kompanije naprave prestupe to bi ih moglo koštati do 10 odsto godišnjeg globalnog prometa.
Antimonopolski regulatori preduzimaju korake protiv velikih tehnoloških kompanija zbog navodnih antikonkurentskih praksi. Postupci koje sprovode mogli bi čak rezultirati raspadom tih kompanija.
Tehnološke kompanije tvrde da su zaposlile hiljade inženjera kako bi ispunile zahteve DMA zakona. Prema ovom zakonu, šest “gatekeepers-a“, koji pružaju usluge kao što su pretraživači i aplikacije za razmenu poruka koje koriste druge kompanije, treba da omoguće korisnicima i konkurentima više opcija.
Evropska komisija je saopštila da sumnja da preduzete mere ne ispunjavaju efikasno zahteve DMA zakona.
“Zakon je zakon. Ne možemo samo sedeti i čekati”, rekao je Thierry Breton, evropski komesar za unutrašnje tržište.
Usklađenost Apple-a
Sporno je da li Apple poštuje obaveze da korisnicima omogući lako brisanje softverskih aplikacija na svom operativnom sistemu, promenu podrazumevanih podešavanja na iOS-u ili pristup ekranima izbora koji im omogućavaju prelazak na rivalske pretraživače ili pretraživač na iPhone-u.
Još jedna zabrinutost regulatora je “usmeravanje”. Da li Apple nameće ograničenja koja ometaju programere aplikacija da obaveste korisnike o ponudama van App prodavnice besplatno.
Apple je naveo da je uveren da njegov plan usklađen sa DMA zakonom. Kompanija je dodala da je pokazala brzo reagovanje prema Komisiji i programerima tokom procesa i uključila njihove povratne informacije u svoje promene. Regulatori navode da se pitanje anti-usmeravanja takođe odnosi na Alphabet. Istraga će ispitati da li favorizuje svoje pretraživače kao što su Google Shopping, Google Flights i Google Hotels u odnosu na konkurenciju i da li diskriminiše usluge trećih strana u rezultatima pretrage na Google-u.
Naplate ili bez naplata
Komisija je takođe izdvojila strukture naknada Apple-a i Alphabet-a, rekavši da su suprotne zahtevima DMA zakona za “besplatne usluge”. Obe kompanije nedavno su uvele nove naknade za neke usluge.
Breton je naveo da bi Meta, koja je u Evropi uvela uslugu pretplate bez reklama u novembru prošle godine što je izazvalo kritike od strane rivala i korisnika, trebalo da ponudi besplatne alternative.
Portparol Mete je naveo da se kompanija trudi da se pridržava smernica zakona.
“Pretplate kao alternativa reklamama dobro su uspostavljen poslovni model u mnogim industrijama. Osmislili smo pretplatu za bez reklama kako bismo ispunili nekoliko preklapajućih regulatornih obaveza, uključujući DMA zakona”, naveo je portparol.
Izvor: Reuters