Datalab način – sistem i ekosistem
Kada su pre 20 godina počeli da razvijaju Pantheon, u Datalab‑u su imali na umu jednu ključnu ideju: pomoći što većem broju kompanija da adekvatno vode svoje poslovanje i poslovne odluke donose na osnovu čvrstih činjenica koje dolaze iz pouzdanog informacionog sistema. Ta ideja je pretočena u moto kompanije: „Pretvorite podatke u profit“. Ostalo je, barem za Datalab, istorija…
Zbog činjenice da smo za 20 godina poslovanja uspeli da steknemo i svakodnevno opravdamo poverenje više od 18.000 kompanija iz regiona, s preko 50.000 pojedinačnih korisnika, želimo da iskoristimo ovaj prostor da podelimo naše iskustvo s tog putovanja, za koje mislimo da je isto toliko važno za naše sadašnje i buduće korisnike koliko i naš primarni proizvod Pantheon ERP.
“Rani radovi“
Pantheon priča počinje sada već davne 1997. godine u nešto drugačijem obliku nego što je danas. Prvi transakcioni informacioni sistem Hermes nastao je kao lek za sopstvenu „bolest“. Ono što nas je koštalo u prošlim poslovnim poduhvatima, hteli smo da predupredimo u budućnosti. I to ne samo za nas već i za mnogobrojne kolege i saborce koji su tada odlučili da zaplove burnim i nesigurnim preduzetničkim vodama.
Ideja o pravovremenim i tačnim informacijama nastala je iz našeg iskustva, nažalost negativnog, jer, budimo realni, nismo imali ni pravovremene, a često ni tačne informacije na osnovu kojih smo mogli da donosimo poslovne odluke. I tako smo počeli… Vrlo brzo uvideli smo mane malobrojnog tima i tradicionalnog (za to vreme) načina rada. Ograničenja su se pojavljivala i u razvoju i u implementaciji i u podršci. Shvatili smo da, i pored najboljih namera, volje i znanja, ne možemo da pratimo rast koji se ostvarivao i koji smo želeli u budućnosti. U svakom smislu razumeli smo čuvenu rečenicu: „Ako želiš brzo idi sam, ako želiš daleko – udružuj se!“
A mi smo želeli i brzo i daleko, a bez žrtvovanja kvaliteta! Zahtevi veliki, a mogućnosti male. Odgovor smo našli u želji da razvijamo partnerski kanal. Na taj način podelili smo posao. Datalab se posvetio razvoju i koordinaciji aktivnosti, a partnerske kompanije prodaji, implementaciji i podršci.
Dok je 2000. ceo svet uživao i slavio enormni rast akcija tehnoloških kompanija, mi smo te stvari malo osetili, ali smo ih pratili sa zanimanjem. Reorganizacija i uvođenje partnerskog kanala doneli su nam osetan pad prihoda, ali stabilan temelj za dalji rast.
Posle 2000 – regionalna podrška korisnicima
Rast se osetio. Otvaraju se lokalna tržišta, partnerski model privlači nove partnere kako na lokalnom, tako i na regionalnom tržištu. Hrvatska, Bosna, Srbija, Crna Gora, Makedonija – tržišta sa svojim specifičnostima, lokalnim pravilima, tranzicionim izazovima. Imali smo plan, ali i sreće, uz poneku rupu na putu.
Iako planiran, rast je donosio sa sobom nove izazove. Pre svega, u to vreme na mnogim tržištima otvarao se potencijal širenja i van okvira svoje zemlje. Malobrojna ERP rešenja mogla su da podrže kompanije koje, na primer, iz Slovenije posluju u Hrvatskoj ili iz Hrvatske u Bosni ili iz Srbije u Bosni i sve međuvarijante. S Pantheon‑om smo uspeli da pružimo podršku ovim kompanijama jer smo već duboko bili u lokalizaciji na svim ovim tržištima. Upravo lokalizacija i regionalna zastupljenost, izbor aktuelnih tehnologija za razvoj, Microsoft SQL Server, kao i iskustvo u koordinaciji svih nivoa podrške korisnicima omogućili su nam da za relativno kratko vreme proširimo korisničku bazu na više od 15.000 korisnika.
Toliki broj korisnika morali smo adekvatno podržavati kako u tehničkom (podrška, razvoj, unapređenja…), tako i u poslovnom smislu (konsalting, partnerski kanal…). Zbog toga smo se odmah odlučili da stvari radimo kako treba. Lokalne kancelarije s lokalnim ekspertima uvezane u partnerski ekosistem, a u centru – Pantheon ERP. Na taj način dobili smo efikasan sistem za prikupljanje informacija s lokalnih tržišta iz prve ruke. One su se dalje prosleđivale u centralu koja je razvijala Pantheon u skladu s potrebama lokalnog tržišta i prateći tehnološke i poslovne trendove.
2008: izlazak na berzu
Kada kompanija raste, ona raste i spolja i iznutra. Spolja je ono što se vidi golim okom: broj korisnika, broj partnerskih kompanija u partnerskom kanalu, broj lokalnih kancelarija, prihodi, troškovi, profit, zaposleni, funkcionalnosti Pantheon‑a, kao i mnogi drugi manje očigledni pokazatelji. Unutrašnji rast ogledao se pre svega u našem načinu da upravljamo svim tim spoljnim pokazateljima rasta. Strukturiran sistem unutar kompanije postaje podjednako važan kao i njegov prikaz za spoljne posmatrače. Srećom, od početka smo koristili Pantheon koji nam je omogućavao da na adekvatan način držimo brojke pod kontrolom i da u svakom trenutku imamo prave informacije za dalje poslovne odluke.
Sigurnost koju je nama samima ulivao Pantheon, dovela je do toga da 2007. godine počnemo pripreme za izlazak na berzu, kao prva visokotehnološka kompanija u regionu koja se odlučila na ovaj potez i uspela iz garaže da stigne do berze. Datalab Tehnologije d.d. izlistan je 2008. na Ljubljanskoj berzi (DATR). Dve godine kasnije, poverenje nam ukazuje 20.000 korisnika, a 2013. zajedno slavimo 30.000 korisnika Pantheon‑a.
2017: 50.000 korisnika
Da li je bilo lako? Korisnici, partneri, berza, lokalne kancelarije, lokalizacija Pantheon‑a… Svakako da nije, niti smo očekivali da će biti lako, ali smo išli dalje bez posustajanja, mada ne i bez saplitanja. „Ko radi – taj i greši“, stara je izreka. To nas nije sprečilo da posle grešaka i posrtanja otresemo prašinu, ustanemo i nastavimo još odlučnije!
Svaki put kada smo iznova sumnjali u sebe, potvrda ispravnosti kursa stizala nam je s novim okruglim brojkama: 2015. dobili smo 40.000, a ove 2017. proslavili smo i 50.000. korisnika Pantheon‑a u regionu. No, to nisu najvažnije brojke. Zainteresovani da otkrijemo koliko smo zaista veliki, došli smo do fantastičnog podatka – već pomenuti broj korisničkih firmi, uz pomoć Pantheon‑a, godišnje vodi svoje poslovanje ukupne vrednosti od skoro 20.000.000.000 evra. Da, dvadeset milijardi!
A Srbija?
U Srbiji trenutno Pantheon aktivno koristi blizu 2.500 kompanija različite veličine, delatnosti i prihoda. Na tržištu Srbije Datalab je prisutan od 2002. godine. Danas se Pantheon‑om aktivno bavi blizu 30 partnerskih kompanija, s više od 100 konsultanata. Od 2015. u ponudi je i Pantheon Cloud servis kojim smo dodatno želeli da približimo ERP malim i srednjim preduzećima, a posebno računovodstvenim servisima.
Cena je uvek bila bitan faktor kada je reč o uvođenju ERP sistema, a mi verujemo da će konačno i manje kompanije moći da iskuse sve prednosti ERP‑a. Vrlo jednostavno, i manjim kompanijama treba isto što i većim, a problem je često bila cena. Sa Pantheon Cloud rešenjem eliminisali smo ovaj još uvek bitan faktor prilikom izbora pouzdanog, proverenog i sveobuhvatnog ERP rešenja.
Pantheon ekosistem – snaga zajednice
Sve pomenuto ne bi bilo moguće da Pantheon nije od početka zamišljen na poslovnim principima saradnje i zajedništva. To je prava snaga ekosistema. Ekosistem mora biti ugrađen u proizvod. Mogućnosti proširenja, integracije, povezivanja, dorada – sve to smo ugradili u Pantheon. Poslovna logika partnerskog modela duboko je usađena u Datalab poslovni model i Pantheon kao proizvod. Jedno bez drugog, jednostavno, ne daje pravi rezultat.
Otvorenost
Od samog starta – otvorena baza podataka, s mogućnostima integracije s drugim rešenjima i interni razvojni alat (ARES), omogućavaju nezavisnim programerskim firmama da proširuju Pantheon specifičnostima pojedinačnih korisnika. Posebno razvijen poslovni Developer program omogućava kompanijama koje razvijaju softver da svoje rešenje plasiraju i učine dostupnim desetinama hiljada kompanija u regionu. Korisnicima je vrlo brzo postala očigledna dobrobit jer nisu više morali „od nule“ da osmišljavaju rešenja za svoje specifičnosti. Verovatno rešenje već postoji na nekom drugom tržištu.
Otvorenost Pantheon ERP rešenja privukla je i mnoge nezavisne stručnjake da razvijaju svoju ekspertizu s Pantheon‑om. Većina njih čak nema nikakve veze sa softverom. To su poslovni konsultanti, implementatori ISO sistema kvaliteta, revizori, računovođe i mnogi drugi. Svako u svojoj oblasti rada i sa svojim iskustvom, znanjem i veštinama doprinosio je da Pantheon bude još bolji. Ipak, najveću zaslugu imaju korisnici koji su prepoznali ove kvalitete i uspešno ih ugradili u svoje kompanije koristeći punu snagu Pantheon ekosistema.
Ugrađeno poslovno iskustvo
Razumeli smo od početka da biti otvoren ne znači samo otvoriti tehnologije. Potrebno je tehnologiju opisati, dokumentovati, učiniti dostupnom za usavršavanje znanja. S više od 10.000 stranica uputstava, priručnika i materijala, znanje ugrađivano 20 godina u Pantheon dostupno je u svakom trenutku svima na Internetu.
Želeli smo da tako upotpunjen Pantheon bude pokretač ideja razvoja poslovanja. To se u praksi pokazalo kao suštinski bitna osobina Pantheon ekosistema. Kroz forume, diskusije i komentare korisnici pronalaze nove načine kako da upotrebe Pantheon u svom poslovanju i, što je važnije, kako da njegovo poslovno znanje ugrade u svoje poslovanje. Kao pokretač i usmerivač poslovnih aktivnosti, Pantheon je za mnoge korisnike predstavljao ključni momenat u razvoju sopstvenih kompanija.
Razmena znanja, otvorenost tehnologije, iskustvo konsultanata za unapređenje poslovanja i izgradnja kompanija korisnika na dobrom temelju uz mogućnost izbora (desktop ili cloud), stubovi su Datalab-ovog Pantheon ekosistema. Sve ostalo je posledica.
Budućnost
U Datalab‑u posao nikad neće biti završen. Težimo da pojednostavimo upotrebu Pantheon ERP rešenja i razvijemo funkcionalnosti za segmente poslovanja koji još nisu pokriveni Pantheon‑om. Rešavanje izazova koje nam donose e‑poslovanje i s njima povezani niži troškovi, biće jedno od najznačajnijih područja našeg rada.
Time očekujemo da se približimo svom cilju – najboljoj poslovnoj aplikaciji za mala i srednja preduzeća, kao i pomaganju najznačajnijem segmentu privrede da lakše (pre)živi.
DataLab team