Hibridni rad – Kako smo se prilagodili i šta smo naučili kroz proces prilagođavanja
Organizacija rada u hibridnom okruženju sa sobom nosi mnoge benefite, ali i izazove. Milena Milojević, Employee Engagement Manager u Microsoft razvojnom centru u Srbiji, objasnila je kako su promene hibridnog načina rada uticale na organizacije, zaposlene i na poslodavce i dala savet kako da se prilagodimo ovom novom modelu. Da li hibridni rad ostaje i u kom obliku, za PC Press, otkrila je Milena.
Koliko su promene hibridnog načina rada realne na domaćem tržištu?
Promene se uveliko se dešavaju. Činjenica je da smo mnogo više radnog vremena proveli online. Radno vreme provedeno na sastancima za prosečnog Teams korisnika se od marta 2020. godine povećalo za 252% , što je pokazalo globalno Microsoft istraživanje Work Trend Index. Kompanija, kao i svet, napravila je veliki zaokret i mi se trudimo da izađemo u susret potrebama zaposlenih i pružimo maksimalnu fleksibilnost u radu i to tako što razgovaramo sa svakim od njih.
Kako polako ulazimo u novu “normalnost” gde nastavljamo da radimo u nekom od modela hibridnog rada, pokazalo se da su najbolje prošle kompanije koje su i pre pandemije bile otvorene za hibridni način rada. Kompanije koje budu nastavile da tragaju za pravim modelom koji će biti najoptimalniji za njih i koji će najviše prijati zaposlenima, a sa druge strane biti najproduktivniji, su kompanije će definitivno ostati na vrhu. Te promene će ostati u IT industriji, a nadam se da će i druge kompanije uvideti benefit ovoga. Zaključak većine istraživanja pokazuju da se rad zaposlenih u IT kompanijama sigurno neće vratiti na staro.
Kako se hibridni rad odražava na zaposlene, a kako na poslodavce?
Svako od nas, bilo da je zaposleni, poslodavac, menadžer ili vođa tima, reaguje drugačije, a posebno kad se od nas zahteva da se radna kultura okrene naopačke. U protekle dve godine, hibrid nam je bio nametnut, a tek ga sada posmatramo kao novu poslovno-kulturnu normu i dodatnu fleksibilnost koja je zaposlenima na raspolaganju.
Mi u Microsoft-u smo svesni da svaka osoba ima svoj način života i trudimo se da omogućimo što veću fleksibilnost rada kako bi zaposleni kreirao svoj modus vivandi i bio zadovoljan.
Očekivanja zaposlenih su veća nego ikada. Žele fleksibilnost i vreme provedeno zajedno sa kolegama i preduzimaju promene u karijeri stavljajući lične ciljeve i ličnu dobrobit kao prioritet.
Razumeti i ići u korak sa novim očekivanjima izazov je sa kojim se danas suočava svaki lider – i upravo to će biti ključno za funkcionisanje hibridnog rada. Zaposleni imaju novu krilaticu „isplati li se“– Ono što ljudi žele od posla i šta su spremni da žrtvuju za posao se itekako promenilo.
Da li imate savet kako se prilagoditi novim načinima rada?
Kompanijama i poslodavcima savet je da budu otvoreni, čuju svoje zaposlene i uvaže njihova razmišljanja i potrebe. Svaki model ima prostora da se testira i ako zaključci pokažu da taj model utiče pozitivno i još više jača produktivnost i zadovoljstvo zaposlenih, onda taj model treba prigrliti. Ukoliko model u startu ne pokaže povoljne promene, trebalo bi da bude dodatno podvrgnut analizama i izmenama dok se ne dođe do zadovoljavajućeg modela za obe strane.
Ono što smo mi implementirali i to na početku potpunog prelaska na hibridni način rada je potpuna dvosmerna komunikacija. Ključno je bilo i to da je kompanija na globalnom nivou bila otvorena da sluša dobre prakse sa lokalnog nivoa i po njima kreira smernice načina poslovanja. Time je potvrđeno koliko kompanija svoje vrednosti nema samo na papiru već i u praksi i pokazala da cenimo otvorenost i zajednički unapređujemo procese rada u bilo kojim okolnostima.
Da li svedočimo novoj revoluciji i koliki je to izazov za HR?
Apsolutno da. Neki od izazova jesu implementirati hibridni model i dati svim učesnicima vremena da ga testiraju, naviknu se i da vidimo šta ćemo u prvim fazama naučiti. Takođe, obzirom da živimo i radimo u okvirima zakona jedne zemlje, sada je samo vazno da zakonske regulative prate ove promene koje moraju biti formalizovane i da budu slovo na papiru. Mi kao kompanija smo uvek spremni da ostvarimo saradnju sa lokalnim institucijama, u meri u kojoj nam je omogućeno, kako bismo najbrže i najjednostavnije došli do rešenja.
Da li će hibridni model rada ostati aktuelan i u narednom periodu ili će imati još modifikacija?
Svakako, nema nazad. Tranzicija na nove poslovno-kulturne norme profitiraće od tehnologija kreiranih za hibridni svet – onih koje premošćuju digitalno i fizičko, osiguravajući da se svaki zaposleni može angažovati i doprineti, bez obzira odakle i kada se radi.
Ovo sad trenutno svakako nije „finalna verzija” hibridnog načina rada. Sada će biti važno da lideri znaju da moraju odlazak u kancelariju učiniti vrednim, a sa druge strane fleksibilan rad ne mora značiti „uvek online“ – Sastanci i online komunikacija jedan na jedan su u porastu i često izlaze iz okvira tradicionalnog radnog vremena od 9 do 17.