Intervju: Charlie Pommier – Dobrom idejom i velikim strpljenjem do uspešnog start-up biznisa
Fintech alati, digitalizacija banaka i digitalna transformacija u bankarskom sektoru samo su neke od tema o kojima će se diskutovati 6. i 7. novembra na BIZIT‑u. U tom svetlu, želeli smo da predstavimo jedan pozitivan primer uspešnog start‑up‑a i način na koji je prikupio početni kapital. Charlie Pommier je završio studije arhitekture u Beogradu i pokrenuo start‑up. Od ideje, koncepta i prototipa jednog komada nameštaja do realizacije i otvaranja firme pomoglo mu je crowdfunding finansiranje i Kickstarter platforma. Charlie nam je otkrio koliko pokušaja mu je trebalo da uspe i kakva su njegova iskustva sa elektronskom trgovinom u Srbiji.
Na Kickstarter platformi prikupili ste 10.000 evra za veoma kratko vreme. Kako ste odlučili da na taj način prikupite početni kapital?
Kickstarter je odlična platforma za prikupljanje sredstava ukoliko imate neki zanimljiv projekat (fizički ili digitalni). Morate biti inovativni i drugačiji, a opet, projekat mora da ima upotrebnu vrednost da biste uspeli da se izdvojite na toj platformi. Kickstarter je vrlo korisna platforma i za ispitivanje ideje – da li bi ljudi kupili vaš proizvod po komercijalnim cenama – jer za mnoge proizvode ljudi načelno govore da im se sviđaju, ali kada treba da daju novac za to, onda to ne učine. Najzad, Kickstarter platforma je veoma dobar vid besplatnog marketinga koji dobijate na svetskom nivou.
Prve komade nameštaja dizajnirali ste 2015, a počeli ste s proizvodnjom 2016. godine. U kojoj fazi je vaše poslovanje danas i smatrate li da biste istom brzinom uspeli i tradicionalnim putem?
Uspeh i brzina razvoja više zavise od ideje i realizacije, a ne toliko od načina finansiranja. Naravno da je bolje da imate unapred poručene artikle jer tako finansirate početak vašeg posla, ali od ideje i sprovođenja u delo zavisi napredak.
Charlie Pommier nameštaj – luksuzan sklopivi nameštaj od punog drveta – stiže iz Beograda, koji ste izabrali za sedište firme, do svih kupaca na svetu, od Moskve do Njujorka, u čemu vam pre svega pomaže Web‑shop. Kakva su vaša iskustva sa elektronskom trgovinom u Srbiji?
Sve zavisi od proizvoda. Naši proizvodi su specifični jer ljudi ipak vole da ih testiraju, provere da li su udobni i da materijal biraju uživo jer im je važno kakav je materijal na dodir, tako da uglavnom koristimo tradicionalne kanale prodaje. Sajt nam služi za prezentaciju proizvoda i reference. U početku smo više prodavali online jer se radilo isključivo o sklopivom nameštaju koji može lako da se šalje, kako smo i ostvarili komunikaciju sa inostranim tržištima, ali to je bila samo početna faza.
Nakon te faze odlučujemo se i za proizvodnju svih ostalih komada nameštaja (sofa, kreveta, komoda…) koje nisu sklopive i koje se transportuju konvencionalnim načinima, ali da nije bilo te prve faze sklopivog nameštaja, ne bismo bili u mogućnosti da nas ljudi u inostranstvu primete, svakako ne u tako kratkom roku.
Da li vam je ovo prvi start‑up projekat?
Nije bio prvi start‑up. Mislim da je vrlo teško uspeti iz prve jer nemaš dovoljno iskustva koje je potrebno za uspeh. Bilo je par IT pokušaja i kasnije start‑up zdravstveno osiguranje za kućne ljubimce koje postoji svuda u svetu, osim kod nas. Mislim da ti projekti nisu uspeli zbog mog nedovoljnog iskustva. Ipak je najbolje baviti se nišom koja je tebi poznata jer imaš mnogo više znanja u toj oblasti – što su u mom slučaju arhitektura i enterijer.
Interesantno je da vam je za započinjanje ove priče bilo potrebno manje od hiljadu evra. Kakav je bio vaš biznis plan?
Nije bilo nikakvog pravog biznis plana (što je možda pogrešno), fokusirao sam se više na samu ideju i proizvode, kako napraviti nešto inovativno, dobrog dizajna, da može lako da se transportuje i da ima upotrebnu vrednost. Počeo sam od ideje da ima mnogo ljudi u svetu koji imaju skupe i kvalitetne stolove na razvlačenje i da im je potrebno još stolica kada ih razvuku, ali ne onih nekvalitetnih sklopivih stolica, nego kvalitetnih i ekskluzivnih koje bi išle uz taj enterijer i taj sto. Isto, sklapanje je značilo i nama jer smo mogli direktno da pošaljemo kupcu bilo gde u svetu poštom bez posredovanja špediterskih firmi i salona nameštaja.
Završili ste Arhitektonski fakultet u Beogradu. Kako ste rešili da projektovanje zgrada zamenite dizajniranjem nameštaja?
Paralelno s radom u arhitektonskim firmama radio sam i projekte enterijera, tako da mi je domen nameštaja bio poznat. Imao sam svoju viziju lepog nameštaja koja se često razlikovala od stanja na tržištu i tražio sam pravi put da uđem u taj svet. Veoma je važno na početku biti inovativan i drugačiji, a da to ima nekog smisla, da nije samo kozmetičke prirode. Važno je u početku postaviti sebi sva pitanja oko prepreka koje ćeš morati da preskočiš i da u samom startu znaš kako ćeš ih rešiti.
S obzirom na to da je s Web‑shop‑om vaše tržište globalno i da kupci dolaze sa svih strana sveta, koliko je teško uskladiti kvantitet s kvalitetom usluga i kako ste rešili logistiku, pošto nameštaj nije tako lako otpremiti u razne krajeve sveta?
Kvalitet nam je od samog starta na prvom mestu i tako je i danas. Bez obzira na veće količine koje proizvodimo, kvalitet je ostao naš prioritet i nešto po čemu se izdvajamo. Rokovi isporuke su nešto duži, ali kvalitet mora da bude konstantan. Što se logistike tiče, sada uglavnom sarađujemo sa salonima nameštaja u inostranstvu koji prezentuju i prodaju naše proizvode, a transportuju špediterske firme. Opet naglašavam da ničega od toga ne bi bilo da smo napravili još jednu običnu stolicu ili kolekciju nameštaja kakvih ima mnogo u svetu – potrebno je da nečim privučete pažnju u samom startu.
Koji je vaš najveći neuspeh do sada i kako ste ga prevazišli?
Na svu sreću, nije bilo nekih velikih neuspeha, ali jeste puno manjih. Pošto smo mlada firma s malim iskustvom, dešavalo nam se da pakovanje za transport ne bude dovoljno dobro pa da se roba ošteti, menjali smo i usavršavali sve detalje na nameštaju koji su se korišćenjem pokazali kao loši i stalno se trudimo da unapredimo sve aspekte poslovanja – da izrada bude brža, da pakovanje bude otpornije, da dizajn bude još bolji, da uvodimo nove materijale (mermer, staklo…), da usluga bude još bolja… Mislim da je važno da se uvek oseća napredak i da se s vremena na vreme podvlači crta kada se meri određeni napredak za taj period.
S obzirom na to da ste veoma brzo primećeni po inovativnosti i unikatnosti proizvoda, postoji li konkurencija?
Uvek postoji konkurencija, pogotovo sada kada izrađujemo nameštaj koji se ne rasklapa, kao i mnoge druge firme. Uglavnom se trudimo da dobrim dizajnom i kvalitetom budemo bolji od vodećih svetskih brendova nameštaja i svakako smo konkurentniji sa cenom.
Arhitekta ste po obrazovanju, ko vam je pomogao u razvoju poslovnih veština?
Otac i majka su mi arhitekte, tako da su mi oni dosta pomogli, ali čovek najbolje uči na svojim greškama. Ima mnogih stvari i situacija koje ne možete da predvidite, tako da morate da ih rešavate u hodu, ali to vas kasnije čini iskusnijim. Što se tiče nekih tehničkih stvari vezanih za izradu nameštaja, tu sam mnogo naučio od svojih tapetara, stolara i ostalih majstora koji o tome mnogo više znaju jer se time bave dugi niz godina. Veoma je važno stalno učiti kako biste uopšte mogli da očekujete nešto od ljudi koji za vas rade, kako biste mogli da razlikujete dobro od loše urađenog i uopšte znali šta može da se uradi.
Šta biste poručili mladima koji tek pokreću sopstveni biznis?
Poručio bih im da budu uporni u svojim idejama, ali da budu realni i testiraju svoje ideje prvo među prijateljima a kasnije među nepoznatim ljudima. Ukoliko feedback nije dovoljno dobar, ne treba gubiti previše sredstava, vremena i truda, bolje je odustati od loše ideje i pokrenuti nešto novo. Takođe, moja preporuka je da se bave poslom koji im je blizak, u koji se razumeju, da budu inovativni, drugačiji i da polako koračaju ka uspehu, da budu svesni da u poslu sve ide polako i da je potrebno veliko strpljenje.