Ko bi mogao kupiti TikTok?
TikToku otkucava sat u pokušaju pronađe novog vlasnika.
Hoće li TikTok pronaći novog vlasnika na vreme?
Predsednik Džo Bajden potpisao je zakon u sredu kojim bi zabranio TikTok u SAD osim ako njegov kineski vlasnik, ByteDance, proda aplikaciju. TikTok planira žalbu na zakon pred sudom, ali ako ne uspe, kompanija će morati da pronađe kupca, i to brzo.
To ostavlja pitanje koga bi američka vlada mogla smatrati odgovarajućim novim vlasnikom TikToka-a sa 170 miliona američkih korisnika i sve većim izazivačem prema etabliranim gigantima društvenih medija kao što je Meta, vlasnik Facebook-a.
Perspektiva prodaje TikToka mogla bi dovesti do potencijalnog pomame, privlačeći sve od tehnoloških kompanija do trgovaca, privatnih investicionih firmi i investicionih banaka.
I dodatna glavobolja za svakog potencijalnog kupca: kinesko ministarstvo trgovine ranije je izjavilo da bi “čvrsto odbilo” bilo kakvu prisilnu prodaju TikToka.
Još uvek nema očiglednog konsenzusa o favoritu za ponuđača. Ali neki kandidati izgledaju verovatnije od drugih, kažu pravni stručnjaci i poslovni analitičari.
Ne očekujte da Meta ili Google uđu u igru
Bilo kakav napor etablirane tehnološke gigantske kompanije sa velikom prisutnošću na društvenim medijima odmah bi izazvao crvene zastavice za antimonopolski nadzor, kažu analitičari.
Meta već vodi sudski spor Federalne trgovinske komisije koji tvrdi da je njeno preuzimanje WhatsApp-a i Instagram-a kršilo američki antitrust zakon.
I Google se bori sa tužbama za antimonopolski nadzor. One se odnose na njegovo pretraživanje i tehnologiju oglašavanja, a ne na vlasništvo nad YouTube-om. Ipak, kompanija je pod tolikom pažnjom da bi bila loš kandidat za kupovinu TikToka, kažu stručnjaci.
Neki igrači mogu dobiti novu šansu
Microsoft je nedavno privukao gomilu antimonopolskih pitanja kada je pokušao da kupi izdavača video igara Activision Blizzard u jednom od najvećih tehnoloških spajanja u istoriji. Ali na kraju je prevazišao tužbu FTC-a i umirio druge međunarodne regulatorne agencije kako bi zatvorio blockbuster posao prošle jeseni.
Fresko nakon tog uspeha, Microsoft bi mogao da se nađe sa obnovljenom prilikom da sklopi dogovor sa TikTokom. Iako Microsoft poseduje LinkedIn, društvenu mrežu usmerenu na profesionalce, nema aplikaciju poput TikToka u svojem portfelju.
Microsoft je bio jedan od nekoliko kandidata koji su se borili za kupovinu TikToka 2020. godine kada je predsednik Donald Tramp prvi put gurao za prodaju. Pregovori su takođe uključivali i Walmart, koji je tada rekao da sarađuje sa Microsoftom na mogućem poslu.
Obe kompanije su odustale od svojih napora nakon što je TikTok pristao da radi sa Oracle-om na Projektu Texas, inicijativi TikToka da skladišti američke korisničke podatke na serverima koje poseduje Oracle, a koja je trebala da zadovolji američke nacionalne bezbednosne zabrinutosti.
Četiri godine kasnije, sa budućnošću TikToka u neizvesnosti, isto je i sudbina Projekta Texas, što znači da oni koji su ranije izrazili interesovanje za TikTok mogu imati još jednu šansu. I Oracle, takođe.
Bivši član kabineta Trampa ulazi u trku
U potezu koji je mnoge iznenadio, bivši Trampov ministar finansija Stiven Mnuchin je prošlog meseca najavio da formira tim investitora kako bi kupio TikTok.
Tačni detalji ponude Mnuchina su magloviti, mada je navodno sugerisao da bi dogovor mogao isključiti moćni content algoritam TikToka koji je osnova njegove popularnosti. To bi moglo da zaobiđe kineska ograničenja izvoza na preporučene algoritme, ali bi suštinski značilo da se kupuje samo TikTok-ov brend i ostavlja njegov najcenjeniji resurs van stola.
Neobična ponuda već je izazvala poglede iznenađenja: Mnuchin je pomogao u vođenju Trampove administracije u naporu da prvi put zabrani TikTok. Mnuchin je javno rekao da mu je to iskustvo dalo duboko razumevanje TikToka i načina na koji funkcioniše, uključujući podatke koje prikuplja o korisnicima.
Izvor: Cnn