Ko kontroliše Facebook?
Mark Zuckerberg će danas pred Evropskim parlamentom odgovarati na pitanja u vezi zloupotrebe podataka Facebook korisnika. Kako bi se nekako izborili sa propagandom, govorom mržnje i drugim vidovima zlostavljanja, kompanija ubrzano angažuje ljudske resurse. Ko su ljudi koji kontrolišu Facebook i da li su kompetentni?
Nije tajna da Facebook ubrzano angažuje ljude kako bi efikasnije kontrolisao sadržaj na najvećoj društvenoj mreži na svetu. Glavni razlog povećane brige Zuckerberga za zaštitu korisnika je Cambridge Analytica skandal koji je razotkrio koliko kompanija ima problema sa sadržajem i privatnošću. Iako je Facebook maštao o tome da algoritam sajta sam rešava sve probleme, ispostavilo se da robot i dalje ne može da zameni ljude. Dok se ne usavrši proces automatizovane kontrole, ljudi će morati da budu okosnica Facebook kontrole sadržaja.
Kompanija je objavila da sada preko 15.000 ljudi učestvuje u kontroli sadržaja, što je blizu željene brojke od 20.000 angažovanih moderatora. Ideja je da kontolori dolaze iz različitih kultura kako bi se na pravi način prilazilo problemima s kojima se suočavaju korisnici ove društvene mreže.
Ko su ljudi koji kontrolišu Facebook?
Kao što se može pretpostaviti, teško je doći do konkretnih informacija ko stoji iza kontrole sadržaja na Facebooku. Nisu svih 15.000 angažovanih zaduženi za direktno nadgledanje sadržaja. U taj broj ulaze i inženjeri, analitičari kao i mnoga druga zanimanja koja su posredno vezana za nadgledanje. Što se tiče kontrolora sadržaja njih ima 7.500 a glavna uloga im je da odlučuju šta se briše a šta ostaje. To možemo da tumačimo samo na način da jednostavno nisu dovoljno obučeni, ali i da nisu upoznati sa tematikom koja je aktuelna u ovom delu Evrope.
Interesantno je da nisu svi angažovani moderatori zaposleni u kompaniji. Oni su velikim delom angažovani od strane firmi koje obavljaju nadzor sadržaja za Facebook. Te kompanije dalje angažuju druge manje kompanije, što znači da odgovornost o angažovanju ljudi pada na “treću ruku”. Kompanija je izjavila da je angažovanje ovih kompanija ubrzalo podizanje nivoa zaštite na globalnom nivou. Lideri manjinskih grupa su već podigli glas na ovaj način angažovanja moderatora.
Unapređenje obuke
Način kontrole ko ustvari nagleda sadržaj je prilično nejasan, kao i način na koji se garantuje raznolikost moderatora. Kako Facebook do sada nije bio u stanju da odgovori na ova pitanja, jasno je da jednostavno povećavanje kontrolora neće poboljšati kontrolu. Ova tema je već bila otvorena na saslušanju Zuckerberga pred Kongresom, kada je rečno da mora da mora postojati jasan sistem angažovanja moderatora.
Facebook je postavio cilj da moderatori donose prave odluke. Da bi to postigli, ideja je da slučajeve npr. govora mržnje rešavaju lokalni moderatori, ili bar neko ko je upoznat sa kulturnim normama u tim sredinama. Iz ličnog iskustva možemo da kažemo da su prilično tolerantni na govor mržnje na balkanskom prostoru.
Verovatno ćemo se načekati dok slučajeve govora mržnje na našem prostoru počnu da rešavaju lokalni moderatori a ne neki Amerikanac ili Azijat. Facebook je na potezu, a tu se misli pre svega na Marka Zuckerberga koji ima štošta da objasni evropskim zvaničnicima. Kako mu GDPR visi nad glavom, jasno je da će neke stvari, bar u Evropi morati da se menjaju.
Izvor: BBC