Meta VR tehnologija pomaže u obuci hirurga i lečenju pacijenata, iako su troškovi i dalje prepreka
Tehnologija virtuelne stvarnosti (VR) kompanije Meta (ranije poznate kao Facebook) pomaže u obuci hirurga i lečenju pacijenata, ali troškovi ostaju glavna prepreka.
Važna pomoć u određenim delovima zdravstva
Dr. Jake Shine, ortopedski rezident u Kettering Health Daytonu u Ohaju, koristio je VR naočare Meta Quest 2 kako bi se pripremio za svoju prvu veliku operaciju zamene ramenog zgloba. Sa svojim nadređenim hirurgom, prošao je kroz 3D simulaciju operacije, koja može trajati oko dva sata i zahteva preciznu navigaciju oko neurovaskularnih struktura i pluća. Nakon toga, koristio je VR naočare kod kuće za dodatnu praksu, i to otprilike dva puta dnevno pre same operacije. Korišćenje VR-a omogućilo mu je da detaljno prouči postupak i nauči šta treba raditi, ali i šta nikako ne treba raditi, bez rizika po pacijenta.
Rezultat operacije bio je uspešan i bez komplikacija, a pacijent je potpuno ozdravio. Dr. Shine smatra da je operacija protekla glatko i brže nego da nije koristio VR.
VR tehnologija, iako i dalje smatra nišnim proizvodom za potrošače i skupim poduhvatom za Metinog izvršnog direktora Marka Zakerberga, pokazala se vrednom u određenim delovima zdravstva. Kettering Health Dayton je jedna od mnogih zdravstvenih ustanova u SAD-u koja koristi tehnologije poput VR-a kao alat za obuku lekara i tretiranje pacijenata.
“Extended reality” obuhvata potpuno imerzivne VR naočare kao što su Quest 2, kao i uređaje za proširenu stvarnost (AR), gde korisnik može videti digitalni sloj iznad stvarnog okruženja.
Pitanje da li će ova nova tehnologija ikada biti isplativa u celokupnoj medicinskoj industriji ostaje otvoreno, ali rani testovi pokazuju potencijalnu korisnost VR-a u poboljšanju ishoda lečenja.
Meta, tada poznata kao Facebook, ušla je na tržište VR-a kupovinom kompanije Oculus 2014. godine. Tri godine kasnije, kompanija je predstavila svoje prve samostalne VR naočare. Od početka prošle godine, jedinica Meta Reality Labs, koja razvija VR i AR uređaje, izgubila je više od 21 milijardu dolara.
Apple se takođe sprema da uđe na tržište VR-a, ciljajući na korisnike više klase sa uređajem Vision Pro od 3.500 dolara, koji se očekuje početkom naredne godine. Meta planira da uskoro izda Meta Quest 3.
Iako se Meta i drugi bave razvojem VR-a za zdravstvo, to ne izgleda kao prioritet u odnosu na gejming i zabavu. Na primer, iako Cedars-Sinai teorijski može da stavi svoj softver u Meta Quest Store, korisnici moraju da idu u odeljak zvan App Lab da bi ga pronašli. Softver u App Lab-u se ne promoviše tradicionalno i nije lako otkriti putem pretrage.
Do danas, jedna od glavnih primena VR-a u zdravstvu je bila usmerena na tretman bola. VR tehnologija pomaže pacijentima da smanje osećaj bola tako što ih prenosi u virtuelni svet. Cedars-Sinai radi na lansiranju virtuelne platforme koja će pomoći pacijentima sa gastrointestinalnim problemima, anksioznošću, zavisnošću i perimenopauzalnim zdravstvenim problemima.
Tehnologija je privukla pažnju i američkog Ministarstva za poslove u vezi sa veteranima, koje koristi proširenu stvarnost u više od 160 ustanova kako bi pomoglo pacijentima u upravljanju bolom, terapiji ponašanja i fizičkoj i kognitivnoj rehabilitaciji.
Iako postoje mnoge koristi, pitanje je da li će VR ikada biti isplativ u celini medicinske industrije. Osim toga, postoje i izazovi u vezi sa regulativom i sigurnošću tehnologije u zdravstvu.
Uprkos ovim izazovima, VR i proširena stvarnost postaju sve važniji alati za obuku medicinskih profesionalaca i poboljšanje tretmana pacijenata.
Izvor: Cnbc