Da li je Facebook Explore Feed eksperiment propao?
Srbija je imala tu “čast” da se nađe na spisku zemalja u kojima je Facebook eksperimentisao sa Explore Feed-om. Stižu nam prve vesti da se stvari polako vraćaju na staro. Šta to znači za obične korisnike i profesionalce?
Mnogi su nespremni dočekali “šizmu” News Feeda i uvođenje Explore Feeda opcije. Mediji su bili zasuti žalbama korisnika koji su mislili da se neko loše našalio sa njihovim nalogom. Tu “lošu šalu” niko nije gore podneo od profesionalaca kojima Facebook služi kao osnov za biznis. Ispostavilo se da smo imali (i još uvek imamo) “čast” da se nalazimo u odabranom društvu pet zemalja u kojima je Facebook vršio eksperiment. Efekat razdvajanja objava korisnika u News Feedu i stranica u Explore Feedu napravio je kompletnu pometnju. Organski domašaj (reach) je pao prosečno za dve trećine, jer su jednostavno nestali ljudima iz vidokruga.
Da li se Facebook zaigrao?
Ova promena je uticala pre svega na medije koji se oslanjaju na Facebook kao izvor za posetu svojim medijima. Neočekivana promena je pokazala koliko su domaći mediji i manje kompanije zavisne od ove društvene mreže, čega je Mark Zuckerberg više nego svestan. Pod izgovorom sređivanja News Feeda koji će unaprediti iskustvo običnih korisnika, dobili smo upravo obrnuto.
Nakon izbacivanja stranica shvatili smo koliko svi mi imamo nezanimljive prijatelje, a u tome nam je pomogao i čudan algoritam Facebooka koji drži određene postove danima u vrhu čineći ovu društvenu mrežu dosadnom. Žongliranje između dva feed-a ne predstavlja preterano srećno rešenje, što su i pokazale brojke. Ljude je mrzelo da se prebacuju gore dole, pa je efekat strahovit pad posete stranica.
To je verovatno i bio plan Zuckerberga koji je na ovaj način poslao poruku svima da on upravlja sudbinom njihovih stranica. Ukoliko neko želi veliku posetu uvek može da plati oglas. organski domašaj je bio na aparatima. Ipak, izgleda se nešto desilo. Eksperiment je izgleda pokazao neke neželjene posledice, a možemo samo da pretpostavimo da je reč o padu poseta i odustajanju kompanija od Facebooka.
Po najnovijim vestima, Facebook vraća objave na staro, ali to ne znači da smo se izvukli. Kako trenutno stoje stvari Explorer Feed će ostati tu gde jeste, ali će doći do određenog popuštanja od strane Facebook-a, kako ne bi oterao kompanije i publiku svojim radikalnim potezima. Međurešenje će doneti određeni oporavak stranicama, ali poslovanje će i dalje biti nezamisivo bez plaćanja objava u News Feedu. Šta se tačno dogodilo možda nećemo nikad saznati, ali jasno je da ovakvo eskperimentalno stanje ne odgovara nikom.