Brave i DuckDuckGo isključuju Google-ov AMP gde god je to moguće
Brave, proizvođač browsera, i DuckDuckGo, usluga za pretragu weba, ciljali su na AMP, Google-ov kontroverzni framework za web objavljivanje.
Tehnologija ubrzanja web stranica koju rivali smatraju štetnom
Brave je u utorak predstavio funkciju pod nazivom De-AMP koja omogućava onima koji koriste Brave browser da izbegnu AMP stranice koje hostuje Google i da pređu direktno na sadržaj izdavača na standardnim web stranicama.
De-AMP će prepisati preuzete web stranice koje se linkuju sa AMP stranicama, tako da njihovi linkovi upućuju na verzije tih stranica objavljivača. Braveov browser, koji koristi modifikovanu verziju Chromium-a Google Chrome-a, pratiće kada se AMP stranice učitavaju i zaustavljaće ih pre nego što budu mogle da se prikazuju. Na taj način se sprečava preuzimanje i izvršavanje Google-ovih AMP skripti i slika, a istovremeno se smanjuje sposobnost oglasnog giganta da vidi web saobraćaj i razume kuda ide. A u Brave-u 1.40 – trenutna verzija je 1.37.116 – plan je da se proširi Brave-ova sposobnost da otkrije kada će AMP URL-ovi biti posećeni, i umesto toga da se korisnici šalju na standardnu verziju stranice.
DuckDuckGo je u utorak rekao da njegova aplikacija i proširenja sada štite od Google AMP-a. Oni koji učitavaju ili dele Google AMP stranicu preko DuckDuckGo-ovih iOS, Android ili Mac aplikacija ili koriste proširenja za Chrome ili Firefox, videće redovnu web stranicu izdavača umesto Google AMP verzije. AMP, kako ga Google opisuje, je način da se kreiraju web stranice koristeći podskup HTML-a, JavaScript-a i CSS-a, zajedno sa jedinstvenim oznakama i CDN-om za keširanje. Njegov cilj je, tvrdi Google, bolje korisničko iskustvo jer se AMP stranice učitavaju brže od web stranica napravljenih standardnom web tehnologijom.
Google-ovi konkurenti i kritičari vide stvari drugačije. U godinama nakon najave AMP-a 2015. godine, ova tehnologija je osumnjičena za slanje web saobraćaja u keš na Google-ovim serverima umesto na web lokaciju koja implementira AMP stranice i za obezvređivanje izdavača. U antimonopolskoj tužbi iz decembra 2020. koju su pokrenuli Teksas i druge američke države u kojoj se navodi Google-ovo antikonkurentsko ponašanje u sektoru digitalnog oglasa opisuje se AMP kao pokušaj da se pobedi „header bidding“, način na koji višestruka razmena oglasa pravično učestvuje u automatizovanim aukcijama oglasa koje su navodno pretile prihodima od Google oglasa.
Konkretno, Google je učinio da AMP ne može da izvrši JavaScript u zaglavlju, što je osujetilo korišćenje licitiranja zaglavlja od strane objavljivača, tvrdi se u trećoj izmenjenoj žalbi. Google je demantovao ove tvrdnje i tvrdi da je AMP tu da pomogne da se web učini boljim. Inženjeri u Google-u su dizajnirali AMP u partnerstvu sa izdavačima i drugim tehnološkim kompanijama kako bi pomogli da se web stranice brže učitavaju i poboljšaju korisničko iskustvo na mobilnim uređajima“, navodi kompanija u postu na blogu. Bez obzira na to, rivali kao što su Brave i DuckDuckGo – koji su nezadovoljstvo Google-ovom praksom privatnosti preneli na 50 miliona aktivnih korisnika mesečno i dnevnu stopu upita od blizu 100 miliona – pokazuju malo entuzijazma za AMP. AMP, tvrde oni, daje Google-u više podataka o tome šta ljudi rade na webu, zbunjuje korisnike da misle da su u interakciji sa web lokacijama izdavača, kada su u stvarnoj interakciji sa Google-ovim serverima i gura web na Google infrastrukturu i tehnologiju. DuckDuckGo je izneo sličan argument. AMP tehnologija je loša za privatnost jer omogućava Google-u da prati korisnike još više, rekao je DuckDuckGo. Google koristi AMP da dodatno učvrsti svoj monopol, namećući tehnologiju izdavačima tako što daje prioritet AMP vezama u pretrazi i favorizuje Google oglase na AMP stranicama.
Izvor: Theregister