Štampani mediji u Srbiji i dalje u zapećku
Relevantnih podataka o tome kakva je situacija u srpskim online/offline medijima, kada je reč o obimu oglašavanja, i procentualnom učešću pojedinih medija na tržištu oglašavanja u ovom momentu nema.
Iz Asocijacije medija saznajemo da ovakva istraživanja nisu rađena na teritoriji Srbije. Poslednja studija, dostupna javnosti, predstavlja rezultat istraživačkog rada sedam medijskih eksperata koji su sebi dali u zadatak da istraže kakvim evidencijama i bazama podataka o medijima raspolaže tržište Srbije.
Velika Britanija je prema studiji organizacije Advertising Association, u prvom kvartalu 2018. godine preokrenula padajući trend. Posle dužeg vremena zabeležen je porast ulaganja u oglašavanje u štampanim medijima od 1%. Najveći porast beleže izdanja Sun, Daily Mirror, Daily Mail, Daily Express i Metro. Ukupni rast prihoda od oglašavanja u prva tri meseca iznosi 2,8%. U studiji se takođe navode mišljenja nekih kompanija o razlozima ove promene. Jedan od razloga je i to što su kompanije proteklih godina izdvajale previše sredstava za online oglase. Neki od oglašivača razočarani su učinkovitošću onlajn oglašavanja, primarno Facebook-om, pa se odlučuju na manje investicije u ovaj kanal oglašavanja. Budući da Google nije ispunio standarde u domenu govora mržnje i lažnih vesti, mnogi oglašivači su smanjili prisustvo na Google servisima, navedeno je u članku pcpressa.
Konsultovali smo agencije Media House i McCann, od kojih smo dobili različite komentare.
„Iz naših globalnih praćenja koja sprovodi Magna već decenijama, IPG agencija za medijske investicije i kojoj poaže izveštaj svaka od naših kancelarija u preko 130 zemalja sveta na redovnom mesečnom nivou, (što je izvor IPG grupaciji kojoj i naša agencija pripada za praćenje globalnog trzista ), taj podatak nije primećen u UK. Naprotiv, predviđa se pad u novinama od 13% , a magazina 12% u 2018 vs 2017. Pad je vidljiv i u 2017 vs 2016. Što se tiče Srbije, za 2018. godinu se predviđa pad u investicijama u oglašavanju u novinama od 11%, a magazina 3%“, ističe Katarina Kostić, zamenica izvršnog direktora IPG media brands SEE zadužena za razvoj agencije McCann.
„Agencija procenjuje da je oglašavanje u štampanim medijma u prvoj polovini 2018. godine na istom nivou kao i u periodu januar-jun 2017. Očekujemo da će ulaganje u oglašavanje u štampanim medijima ostati na prošlogodišnjem nivou“, navodi Nataša Marinković, Media Buying Manager agencije Media House.