BIZIT plus

WeChat: Zašto Elon Musk želi da X oponaša kinesku aplikaciju za sve?

Protekle nedelje Elon Musk je rebrendirao Twitter u X – još jedan korak u njegovom planu da oponaša kinesku mega aplikaciju WeChat. Musk je dugo govorio  da želi da transformiše svoju firmu za društvene mreže, koju je kupio prošle godine za 44 milijarde dolara, u mnogo veću platformu.

PCPress.rs Image

Ranije je pohvalio WeChat – takozvanu “aplikaciju za sve” koja kombinuje ćaskanje, upoznavanje, plaćanja i društvene medije – i rekao da bi stvaranje nečega “čak i sličnog tome sa Twitterom… bio ogroman uspeh”.

U postu na X ove nedelje, g. Musk je rekao da ćemo u narednim mesecima „dodati sveobuhvatnu komunikaciju i sposobnost da vodite ceo vaš finansijski svet“.

Nadaće se da će rast X dovesti do skoka prihoda – kompanija je izgubila skoro polovinu prihoda od reklamiranja otkako ju je kupio g. Musk, i bori se sa velikim dugom.

Dakle, šta je WeChat – i zašto g. Musk želi da ga oponaša?

Pokrenut od strane tehnološkog giganta Tencent 2011. godine, WeChat sada koristi skoro sve od 1,4 milijarde stanovnika Kine.

Nazvati je super aplikacijom je potcenjivanje.

Njegove usluge uključuju razmenu poruka, glasovne i video pozive, društvene mreže, dostavu hrane, mobilna plaćanja, igre, vesti, pa čak i sastanke.

To je kao WhatsApp, Facebook, Apple Pay, Uber, Amazon, Tinder i još mnogo toga spojeno u jedno.

Pročitajte i:  Prvi pacijent Neuralink-a kontroliše računar svojim mislima 

Toliko je utkano u tkivo kineskog društva da je gotovo nemoguće živeti tamo bez njega.

Počelo je kao platforma za razmenu poruka poput WhatsApp -a ili iMessage-a, a njegove dve najčešće korišćene funkcije su „Ćaskanja“ i „Momenti“ nalik na WhatsApp, što je slično Facebook-u.

Njegova široko rasprostranjena funkcija „novčanika“ može da se poveže sa debitnim i kreditnim karticama – većina prodavnica i onlajn prodavaca u Kini prihvata WeChat plaćanja, a korisnici skeniraju QR kodove za plaćanje. Ljudi takođe mogu da plaćaju račune za domaćinstvo, investiraju, pa čak i da uzimaju kredite na WeChat-u.

Vladine usluge su takođe na WeChat-u, a korisnici mogu da provere informacije o socijalnom osiguranju, plate kazne za prekoračenje brzine i rezervišu termine u bolnici.

A tokom pandemije to je postalo od suštinskog značaja: dok je cela zemlja bila pod strogim nultim ograničenjima Covid-a, bilo je nemoguće kretati se bez „zdravstvenog koda“ generisanog u aplikaciji.

Ali postoji nekoliko nedostataka da imate toliko funkcija u jednoj aplikaciji.

Sa praktične tačke gledišta, WeChat zauzima veliki deo memorije telefona – obično desetine gigabajta memorije podataka.

Još ozbiljnije, ogroman doseg WeChat-a u svakom kutku kineskog života izazvao je zabrinutost zbog vladine cenzure, nadzora i drugih pitanja privatnosti.

Kina blokira pristup mnogim stranim veb-sajtovima, od novinskih kuća poput BBC do platformi društvenih medija kao što su Facebook i, ironično, X Elona Muska.

Pročitajte i:  Taylor Swift i serija deepfake napada

Ovaj nivo državne kontrole nad internetom takođe čini izuzetno opasnim za ljude da govore protiv vlade na WeChat-u.

Nije neuobičajeno da se glasovi neslaganja suspenduju danima ili nedeljama zbog nečega što su rekli u Ćaskanjima ili na Trenucima.

Čak i ljudi koji dele naizgled nekontroverzne informacije našli su se na pogrešnoj strani vladinih cenzora i zatvorili su svoje naloge i grupe za ćaskanje.

Kitsch Liao, pomoćnik direktora Globalnog kineskog čvorišta Atlantskog saveta, kaže da su super-aplikacije poput WeChat-a usklađene sa ciljevima Pekinga da organizuje sve aspekte života kako bi zadržao kontrolu nad zemljom.

Uglavnom da bi se sprečio ’politički rizik’ – bilo šta što bi moglo da preraste u opoziciju i eventualni rizik za vladavinu Komunističke partije Kine“.

Hoće li to funkcionisati na Zapadu?

Ogroman uspeh WeChat-a u Kini zavisi od dva glavna faktora, kaže Kecheng Fang sa Kineskog univerziteta u Hong Kongu za BBC.

Kao prvo, većina ljudi u Kini pristupa WeChat-u na pametnim telefonima, a ne na desktop računarima, zbog relativno kasnog razvoja interneta u zemlji.

„Što znači da žive u ograđenim baštama aplikacija, a ne u otvorenom vebu. Mnogo je lakše napraviti „aplikaciju za sve“ na pametnim telefonima nego na računarima“, kaže on.

Pročitajte i:  X (Twitter): Korisnici će morati da plaćaju za otvaranje naloga

Fang takođe kaže da nedostatak regulative o konkurenciji u Kini – što je u suprotnosti sa većinom zapadnih zemalja – omogućava aplikaciji kao što je WeChat da efikasno blokira rivalske platforme, kao što su platforma za kupovinu Taobao i video aplikacija Douyin.

Da li bi g. Musk mogao da učini da slična aplikacija funkcioniše van Kine? Možda ćemo to uskoro saznati – a stručnjaci veruju da sve zavisi od digitalnih plaćanja.

Kendra Schaefer, iz kompanije za istraživanje politike Trivium China, kaže da je gospodin Musk već prepoznao neke od ključnih elemenata koji su pomogli da WeChat postane „kritičan za svakodnevni život“ u Kini, uključujući integraciju društvenih medija sa digitalnim plaćanjima.

To bi mogao biti “tajni sos super-aplikacije”, kaže ona.

Edith Yeung, iz investicione firme Race Capital, ističe da je glavna razlika između Kine i Zapada široko usvajanje tehnologije digitalnog plaćanja.

Dok su prodavnice u Kini zakonski obavezne da prihvataju gotovinu, u praksi su digitalna plaćanja daleko češća.

Ova razlika, kaže ona, može biti prepreka za ambicije gospodina Muska. „Zapadnom svetu će biti potrebno više vremena da uvede istinski bezgotovinsko društvo ili društvo bez kreditnih kartica“, kaže ona.

Izvor: bbc

Facebook komentari: