Crna boja vidljivija za autonomne automobile
Vožnja noću može biti zastrašujući izazov za novog vozača, ali sa satima vežbe uskoro postaje druga priroda. Za samovozeće automobile, međutim, praksa možda neće biti dovoljna jer senzori lidara koji često deluju kao „oči“ ovih vozila imaju poteškoća da detektuju objekte tamne boje. Istraživanje objavljeno u ACS Applied Materials & Interfaces opisuje visoko reflektujuću crnu boju koja bi mogla pomoći ovim automobilima da vide tamne objekte i da autonomnu vožnju učini bezbednijom.
Lidar, skraćenica za detekciju svetlosti i određivanje dometa, je sistem koji se koristi u različitim aplikacijama, uključujući geološko mapiranje i samovozeća vozila. Sistem funkcioniše kao eholokacija, ali umesto da emituje zvučne talase, lidar emituje male impulse bliskog infracrvenog svetla. Svetlosni impulsi se odbijaju od objekata i vraćaju se do senzora, omogućavajući sistemu da mapira 3D okruženje u kojem se nalazi. Ali lidar ne uspeva kada objekti apsorbuju više te skoro infracrvene svetlosti nego što reflektuju, što se može desiti na crno obojenim površinama.
Lidar ne može sam da otkrije ove tamne objekte, tako da je jedno uobičajeno rešenje da se sistem oslanja na druge senzore ili softver da popuni praznine u informacijama. Međutim, ovo rešenje bi i dalje moglo da dovede do nesreća u nekim situacijama. Međutim, umesto da ponovo iznalaze lidar senzore, Chang-Min Yoon i kolege su želeli da učine tamne objekte lakšim za otkrivanje pomoću postojeće tehnologije tako što su razvili posebno formulisanu, visoko reflektujuću crnu boju.
Da bi proizveo novu boju, tim je prvo formirao tanak sloj titanijum dioksida (TiO2) na malim fragmentima stakla. Zatim je staklo urezano fluorovodoničnom kiselinom, ostavljajući iza sebe šuplji sloj belog, visoko reflektivnog TiO2. Ovo je redukovano natrijum borohidridom da bi se dobio crni materijal koji je zadržao svoje reflektivne kvalitete. Mešanjem ovog materijala sa lakom mogao bi se primeniti kao boja. Tim je zatim testirao novu boju sa dva tipa komercijalno dostupnih lidar senzora: senzorom zasnovanim na ogledalu i senzorom koji se rotira za 360 stepeni.
Za poređenje, takođe je procenjena tradicionalna verzija karbon crne. Oba senzora su lako prepoznala specijalno formulisanu boju na bazi TiO2, ali nisu lako otkrila tradicionalnu boju. Istraživači kažu da bi njihov visoko reflektujući materijal mogao da pomogne u poboljšanju bezbednosti na putevima tako što će tamne objekte učiniti vidljivijim za autonomna vozila koja su već opremljena postojećom lidarskom tehnologijom.
Izvor: autotech.news