Najnoviji poslovni model društvenih mreža naplaćuje sigurnost
Društvene mreže se godinama bore sa neželjenom poštom, prevarama, lažnim predstavljanjem i otmicom naloga. A tokom protekle nedelje, dvojica od njih su predstavila novi plan za rešavanje problema: prebacivanje troškova na korisnike.
Prvi potez došao je od Twittera, koji je krajem prošle nedelje učinio dvofaktornu autentifikaciju zasnovanu na SMS-u (2FA) vrhunskom funkcijom. Nakon 20. marta, korisnici će morati ili da pređu na sistem autentifikacije zasnovan na aplikacijama, da plate 8 do 11 dolara mesečno ili da isključe osnovnu bezbednosnu funkciju. Odluka je deo većeg pokušaja da se ljudi gurnu na Twitter zasnovan na pretplati, a Musk se takođe složio sa tvitom rekavši da je to takođe pokušaj da se smanje broj operatera koji Twitter-u naplaćuju neželjene SMS poruke.
Ubrzo nakon toga, Meta je najavila sopstvenu bezbednosnu pretplatničku uslugu. Kompanija je objavila planove za plaćenu uslugu verifikacije sličnu Twitter Blue-u, dizajniranu da pomogne „nadolazećim kreatorima“ da povećaju svoju publiku. Povrh plave čekove i povećane vidljivosti, uključuje „pristup stvarnoj osobi“ za podršku nalogu, kao i „proaktivno praćenje naloga za imitatore koji bi mogli da ciljaju ljude sa rastućom onlajn publikom“.
Iz jedne perspektive, oba ova poteza su razumljiva. Twitter i dalje dozvoljava besplatnu dvofaktornu autentifikaciju zasnovanu na aplikacijama, koja je obično sigurnija opcija i dobra stvar je poticanje većeg broja ljudi ka tome. Meta-in novi plan prati zajedničku strategiju za poslovne korisnike: naplaćuje preduzećima dodatnu naknadu za ubrzanu podršku sa svim funkcijama. Kompanija pokušava da reši stvarni problem korisničke službe. Očigledno je prošle godine počelo da ulaže više resursa u odeljenje za korisničku podršku, pošto se pokazalo da su korisnici bili privlačni uslugama obnavljanja naloga na crnom tržištu kada su hakovani.
Generalno, novac je široko prihvaćena poluga za primenu trenja na loše aktere na mreži. Besprekornost i veliki obim veba olakšavaju kreiranje ogromnog broja naloga za zlobne svrhe, dok istovremeno otežavaju podršku pojedinačnim korisnicima – neverovatno je teško ponuditi besplatnu neautomatizovanu korisničku uslugu za skoro 2 milijarde korisnika. Neki manji društveni prostori na mreži, kao što su Metafilter i WELL, godinama koriste pretplate ili jednokratne naknade kao filter kvaliteta.
U isto vreme, ovde postoji pravi nedostatak.
Otprilike tri četvrtine ljudi koji koriste Twitterovu dvofaktorsku autentifikaciju oslanjalo se na SMS usluge od prošle godine. Tamo gde su kompanije poput Google-a postepeno ukidale 2FA zasnovanu na tekstualnim porukama, Twiter sada pokušava da istovremeno prebaci ljude na bezbedniju opciju i ostvari profit od toga, i to je nezgodna kombinacija. Nova promena se dešava u brzom jednomesečnom vremenskom roku koji izgleda skoro dizajniran da uzbuni ljude da plate za manje bezbednu opciju, koju Twiter predstavlja kao luksuznu uslugu, a ne kao zastareli sistem kakav zaista jeste. Rezultat može biti mnogo ljudi koji jednostavno potpuno isključe 2FA, posebno kada je poruka upozorenja uokvirena oko toga da se ljudima kaže da uklone SMS autentifikaciju osim ako ne plate – a ne da ih uključe na drugu metodu.
U međuvremenu, Metin plan kombinuje stvari koje imaju smisla kao premium nadogradnje sa onima koje bi dobra društvena mreža trebalo da radi podrazumevano. Označavanje naloga koji su pod posebnim rizikom od lažnog predstavljanja poboljšava uslugu za sve, jer govori prosečnom korisniku kome mogu da veruju da zapravo prate ljude za koje misle da su. Čak i ako je nemoguće ponuditi milijardama ljudi taj nivo pažnje, veliki i brzo rastući nalozi su daleko manji podskup korisničke baze – onaj za koji celokupno Facebook iskustvo ima koristi od podrške bez zahtevanja naknade. Plan takođe znači da postoji manje podsticaja za poboljšanje lošeg korisničkog iskustva za korisnike koji ne plaćaju i koji su blokirani sa svojih naloga.
Mnogi u Silicijumskoj dolini trenutno pokušavaju da nateraju ljude da plate za ranije jeftine ili besplatne opcije. Ali na društvenim mrežama postoji ravnoteža između prihoda od svakog pojedinačnog korisnika i zdravlja ekosistema velikih razmera. Bezbednost je obično pala na poslednjem kraju tog spektra – to je osnovni element svake digitalne usluge, osnovni preduslov za držanje prijavljenih očiju na sajtu. Ali kako kompanije stežu kaiš, postoji snažan podsticaj da usput izvuku mesečnu naknadu.
Izvor: TheVerge