UN upozorava na rizik od posedovanja pametnih telefona u školi
Ujedinjene nacije su upozorile na rizike od pametnih telefona u školama, navodeći da je u školama poželjna samo tehnologija koja podržava učenje. Mobilni uređaji mogu da ometaju pažnju, rizikuju privatnost učenika i dovode do sajber maltretiranja, kaže Unesko, agencija UN za obrazovanje, nauku i kulturu.
Međutim, manje od četvrtine zemalja imaju zakone ili politike kojima se zabranjuju telefoni u školama, navodi se u izveštaju.
U Velikoj Britaniji, direktori postavljaju pravila, ali ograničenja važe u većini škola.
Manos Antoninis, autor izveštaja Global Education Monitor za 2023. godinu, rekao je za BBC da je njihova studija pronašla „primere upotrebe pametnih telefona u školi koji odvlače učenike od učenja i istovremeno povećavaju rizik za njihovu privatnost“.
„Samo tehnologiji koja podržava učenje ima mesta u školi“, rekao je on.
Antoninis je rekao da učenici ne bi trebalo da budu potpuno zaštićeni od tehnologije, ali zemlje moraju da daju bolje smernice o tome koja vrsta tehnologije treba da bude dozvoljena u školi.
Nekoliko studija je pokazalo da zabrana mobilnih telefona u školama poboljšava akademski učinak, navodi se u izveštaju.
Leksi, 16, rekla je da je njen prethodni direktor dozvolio obrazovnu upotrebu telefona u školi, ali je rekla da bi ih učenici često koristili za društvene mreže umesto toga.
Ona je tvrdila da iako se pametni telefoni mogu koristiti za maltretiranje, oni takođe mogu pomoći u stvaranju osećaja povezanosti.
„Vidim kako telefoni mogu imati štetan uticaj na osobu koja je maltretirana i njeno mentalno zdravlje. Ali, kada govorimo o mentalnom zdravlju, telefoni mogu da obezbede dobru društvenu vezu.”
„Ako imate problema sa bilo čim, onda bi trebalo da imate pravo da razgovarate sa nekim“, rekla je ona za BBC.
U junu je udruženje roditelja za osam osnovnih škola u Irskoj uvelo dobrovoljnu zabranu pametnih telefona za decu u kući ili školi, izvestio je BBC-jev Newsround.
U razgovoru za Newsround, jedan 14-godišnjak – koji je tek nedavno dobio svoj prvi telefon – rekao je da je davanje telefona deci od osam godina “smešno”.
“Neki roditelji postavljaju ograničenja na telefone, ali neki ne – i onda mogu da vide zaista neprikladne stvari.”
Ali drugi su se suprotstavili da su mobilni telefoni korisni za kontaktiranje roditelja, rekavši da je zabrana kućne upotrebe preterana.
Bangladeš je 2017. zabranio učenicima i nastavnicima u školama i fakultetima da unose mobilne telefone u učionice.
Francuska takođe ima zabranu, ali pravi izuzetke za određene grupe učenika, na primer za one sa invaliditetom, ili kada se pametni telefoni koriste za nastavu.
I sledeće godine Holandija će uglavnom zabraniti mobilne telefone, tablete i pametne satove u učionicama srednjih škola.
Međutim, Sarah Hannafin, šefica politike u školskom sindikatu, rekla je da bi zabrana mobilnih telefona mogla da funkcioniše za neke škole, ali da bi u drugim mogla da izazove više problema nego što je rešila, „što dovodi do toga da učenici postaju tajnovitiji u pogledu upotrebe telefona, što znači da su problemi skriveni od osoblja i stoga ih je teže uočiti i rešavati“.
„Postoje i praktični razlozi zašto će učenicima možda trebati mobilni telefon, na primer dok putuju u školu i iz nje“.
Škole su pomogle da se mladi ljudi pripreme za spoljni svet, uključujući upravljanje vremenom ispred ekrana, rekla je ona.
„Pojedinačne škole poznaju svoje učenike i zajednice tako da su u najboljem položaju da razviju sopstvene politike kada su u pitanju mobilni telefoni.
Izvor: bbc